Ghost: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
pengemaskinian dan pembahagian dua musim
Tiada ringkasan suntingan
Baris 40:
| tv_com_id =
}}
'''''Ghost''''' ialah sebuah siri drama televisyen Malaysia bertemakan ghaib dan misteri yang mengisahkan pengembaraan seorang wartawan muda membongkar misteri pembunuhan dengan bantuan roh-roh mangsa bunuh berkenaan. Siri drama ini diterbitkan oleh [[Ng Ping Ho]] di syarikat [[Popiah Pictures]] untuk disiarkan di saluran [[8TV]].

Siri ini kini mencecah dua musim, iaitu [[Ghost (Musim 1)|musim pertama]] yang disiarkan pada tahun3 Februari hingga 6 April 2008; dansementara [[Ghost (Musim 2)|musim keduanya]] padadisiarkan mulai 19 tahunApril 2009. Musim pertamanya dicalonkan untuk Kategori Drama Rantaian Terbaik di [[Anugerah Skrin 2008]].
 
==Am==
Pada musim pertama siri ''Ghost'', seorang wartawan majalah bernama Eza (Cheryl Samad) dapat melihat roh Zack Imran (Nazrudin Habibur Rahman), seorang pelakon terkenal yang baru terkorban dalam suatu tragedi. Eza membantu Zack merungkai misteri di sebalik kematian Zack yang diselubungi konspirasi. UntukTanpa membongkarpertolongan misteripihak tersebutberkuasa gara-gara hanya Eza sendiri yang mampu melihat roh Zack, Eza bersemuka dengan pelbagai suspek dan saksi, baiktak seorangkira usahawanrakan-rakan berpengaruhsekerja Zack, peminat mahupun seorang peminatDatuk fanatikyang Zack Imranberpengaruh, sehingga terpaksa membahayakan nyawa dirinya melalui penculikan dan peras ugut semata-mata untuk membalas kematian Zack, akhirnya menemui penyelesaian yang di luar jangkaan.
 
Musim keduanya menyaksikan timbulnya satu lagi kes pembunuhan gempar dan seorang lagi insan menjadi hantu yang mendapatkan pertolongan Eza.
 
==Plot==
===Musim pertama===
{{main|Ghost (Musim 1)}}
Seorang bintang terkenal dan kaki perempuan bernama Zack Imran terkorban dalam tragedi lalu tinggal roh dan mayat, dan rohnya bertembung dengan seorang wartawan muda bernama Eza Azmi yang merupakan satu-satu orang yang mampu melihat rupanya. Walaupun dilaporkan terkorban dalam kemalangan jalan raya, namun Zack mendakwa dirinya sebenarnya dibunuh dalam suatu perbuatan konspirasi. Dengan rasa berat hati, Eza membantu roh Zack merungkai misteri ini walaupun terpaksa menggadai nyawa sendiri. Antara ragam-ragam yang disemuka oleh Eza termasuk Jimmy Rozario ([[Reefa]]), pengurus Zack yang membantu Eza menjejak seorang suspek; Maria Zainal, seorang peminat taksub Zack yang benci melihat perempuan lain menghampiri Zack; Datuk Zakaria ([[Radhi Khalid]]), seorang tokoh korporat yang bengis kerana isterinya ([[Yasmin Isa]]) pernah bermesra dengan Zack; tetapi setelah diugut dan diancam oleh suspek-suspek tersebut, tidak tersangka pembunuh sebenar Zack Imran merupakan ahli psikiatri yang bertemankan seorang rakan karib Eza.
 
===Musim ke-2===
{{main|Ghost (Musim 2)}}
 
==Rujukan==