Kapal utama: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
VolkovBot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: it:Nave ammiraglia
Zamwan (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
[[File:HMS Ark Royal USS Nimitz Norfolk2 1978.jpeg|thumb|right|300px|[[Kapal pengangkut pesawat]] merupakan sebuah kapal utama bagi kebanyakan armada tentera laut lepas.]]
'''Kapal utama''' bagi [[angkatan laut]] adalah kapalperang "penting"; yang mempunyai perisai dan [[kuasa tembak]] paling kuat. Biasanya tidak terdapat syarat khusus bagi pengelasan, tetapi ia adalah konsep berguna apabila memikirkan berkenaan [[strategi]], sebagi contoh untuk membandingkan kekuatan tentera laut di [[pentas operasi]] tanpa terpaksa tenggelam dalam perincian berkenaan berat tan dan ukurlilit meriam. Kapal utama biasanya merupakan kapal utama atau memimpin sesebuah armada.
 
'''Kapal utama''' bagi [[angkatantentera laut]] adalahmerupakan sebuah kapal kapalperangperang "penting"; yang mempunyai perisai dan [[kuasa tembak]] yang paling kuat. Biasanya tidak terdapat syarat khusus bagi pengelasan, tetapi ia adalah konsep berguna apabila memikirkan berkenaan [[strategi]], sebagi contoh untuk membandingkan kekuatan tentera laut di [[pentasmedan operasi]]tempur tanpa terpaksa tenggelam dalam perincian berkenaan berat tan dan ukurlilitukur lilit meriam. Kapal utama biasanya merupakan kapal utama atau memimpin sesebuah armada kapal perang.
Pada [[abad ke 20]], terutamanya dalam [[Perang Dunia I]] dan [[Perang Dunia II]] , kapal utama biasa adalah [[kapal tempur]], [[krusir tempur]], dan dalam [[Perang Dunia II]], [[kapal induk]]. Kesemua kapal di atas hampir kepada 20,000 tan sesaran atau lebih. [[Kruiser berat]], sungguhpun merupakan kapal penting, tidak dianggap kapal utama. Semasa [[Perang Dingin]], kapal [[kruiser tempur kelas Kirov]] Soviet mempunyai berat sesaran cukup berat bagi menyaingi kapal utama era Perang Dunia II, kemungkinannya mengtakrifkan kapal kruiser tempur bagi era tersebut. Pada [[abad ke 21]], kapal induk adalah kapal utama terakhir, dengan kuasa tembakan ditakrifkan di geladak dan kapal terbang setiap dek, bukannya meriam dan kaliber.
 
Pada [[abad ke 20]], terutamanya dalam [[Perang Dunia I]] dan [[Perang Dunia II]]. Semasa Perang Dunia 1, antara kapal-kapal utama biasa adalah [[kapal tempur]], dan [[krusirkapal penjajap tempur]],. danManakala dalamsemasa [[Perang Dunia II]], kapal utama adalah [[kapal indukpengangkut pesawat]]. Kesemua kapal-kapal di atas hampirmemiliki kepadaberat lebih daripada 20,000 tan sesaran atau lebih. [[KruiserKapal penjajap berat]], sungguhpunmeskipun merupakan kapal penting, ia tidak dianggap sebagai kapal utama. Semasa [[Perang Dingin]], kapal [[kruiserkapal penjajap tempur kelasKelas Kirov]] milik Soviet mempunyai berat sesaran yang cukup beratbesar bagi menyaingi kapal utama pada era Perang Dunia II, kemungkinannya mengtakrifkan kapal kruiserpenjajap tempur bagi era tersebut. Pada [[abad ke 21]], kapal indukpengangkut adalahpesawat merupakan kapal utama yang terakhir, dengan kuasapengelasan tembakandiberikan ditakrifkanberdasarkan dijumlah geladak[[pesawat danudara]] kapalyang terbangboleh setiap dekdibawa, dan bukannya jumlah meriam dan kaliber kalibernya.
Takrifan "kapal utama" diresmikan dalam perjanjian menghadkan pada [[1920-an]] dan [[1930-an|30-an]]; lihat [[Perjanjian Tentera Laut Washington]], [[Perjanjian Tentera Laut London]], dan [[Perjanjian Tentera Laut London Kedua]].
 
Takrifan "kapal utama" diresmikandirasmikan dalam perjanjian-perjanjian menghadkanyang telah ditandatangani pada tahun [[1920-an]] dan [[1930-an|30-an]]; lihat [[Perjanjian Tentera Laut Washington]], [[Perjanjian Tentera Laut London]], dan [[Perjanjian Tentera Laut London Kedua]].
 
Sebelum kegunaan tentera laut logam sepenuhnya pada akhir [[abad ke 19]], kapal utama adalah kapal perang [[Tahap Pertama]], [[Tahap Kedua|Kedua]] atau [[Tahap Ketiga|Ketiga]]:
Baris 10 ⟶ 12:
* Tahap 3: 64 hingga 80 meriam (walaupun Tahap 3, 64-meriam agak kecil dan tidak begitu banyak pada mana-mana era).
 
[[FrigetKapal frigat]] merupakan sebuha kapal tahap empat atau lima; manakala [[kapal korvet]] pula merupakan kapal tahap enam.
 
Lihat juga [[Kapal tahap barisan]]