Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aswankhamis (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aswankhamis (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia adalah satu jabatan yang berada di bawah pentadbiran Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan Malaysia yang telah dipertanggungjawabkan untuk membuat tugas-tugas menyelamat nyawa,harta benda dan berkerja dengan berperikemanusiaan. Slogan '''Sedia Menyelamat''menjadi teras bagi jabatan untuk mencapai misi dan visi.
 
 
== OBJEKTIF DAN FUNGSI ==
 
 
'''Jabatan Bomba dan Penyelamat, Malaysia'''
 
JABATAN BOMBA DAN PENYELAMAT, MALAYSIA (JBPM) mempunyai objektif untuk memberi khidmat pencegahan dan pemadaman kebakaran, menguatkuasakan undang-undang yang berkaitan dengan aspek keselamatan dan memadam kebakaran serta menyediakan khidmat kemanusiaan yang cekap dan berkesan. Dari segi kualiti Jabatan bertekad untuk lebih cemerlang melalui inovasi dan kualiti M.S ISO 9001-2000.
 
Untuk memenuhi objektif tersebut antara fungsi-fungsi yang dijalankan oleh jabatan mengikut peruntukkan dibawah seksyen 5(1) & (2) di dalam akta Perkhidmatan Bomba 1988 (Akta 341) seperti berikut :
 
-Memadam, menentang, mencegah dan mengawal kebakaran.
-Melindungi nyawa dan harta sekiranya berlaku kebakaran.
-Menentukan adanya jalan keluar kebakaran, penyelengaraan dan pengawalseliaan yang sempurna.
-Menjalankan penyiasatan tentang sebab, punca dan hal kebakaran.
-Melaksanakan khidmat kemanusiaan termasuk perlindungan nyawa dan harta semasa berlakunya apa-apa bencana.
 
JBPM boleh selain daripada tugas-tugasnya dibawah subseksyen (1), melaksanakan apa-apa tugas lain yang dipertanggungjawabkan kepadanya oleh undang-undang atau sebaliknya yang diadakan oleh menteri untuk dilaksanakan.
 
 
== Sejarah Jabatan ==
 
Perkhidmatan Bomba Malaysia bermula pada tahu 1883 dengan penubuhan Bomba sukarela Negeri Selangor yang diketuai oleh H.F Bellamy bersama 15 anggota. Pasukan ini yang diletakkan dibawah Lembaga Kebersihan telah menjadi Pasukan Bomba dan Penyelamat Tetap pada tahun 1895. Perkhidmatan terus berkembang di setiap negeri dan dilelakkan dibawah Majlis Perbandaran atau Lembaga Luar Bandar. Pada tahun 1946, iaitu selepas perang Dunia Kedua, pasukan 'Malayan Union Fire Services' telah dibentuk. MUS beribu pejabat di Kuala Lumpur.
 
 
Melalui perjanjian Persekutuan Tanah Melayu, Perkhidmatan Bomba diserahkan kembali kepada kerajaan-kerajaan negeri dibawah pentadbiran Lembaga Bandaran dan Lembaga Luar Bandar mengikut negeri masing-masing. Untuk menyelaraaskan perkhidmatan Bomba ditubuhkan dibawah Kementerian Pembangunan dan Kerajaan Tempatan.
 
 
 
Perkhidmatan Bomba Malaysia disatukan sebagai sebuah jabatan diperingkat persekutuan dan penyatuan Bomba dan Penyelamat di Negeri-negeri Persekutuan pada 1hb Januari 1976. Penyatuan ini meletakkan Perkhidmatan Bomba Malaysia dibawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Ini diikuti oleh perkhidmatan Bomba Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Melaka pada 1hb Januari 1977. Pada 15hb Mei 1981, perkhidmatan Bomba Sabah dan Sarawak telah disatukan.
 
Pada 8hb Januari 1977, Jemaah Menteri telah bersetuju perubahan nama Jabatan Perkhidmatan Bomba Malaysia kepada Jabatan Bomba dan Penyelamat, Malaysia dimana pada 21hb Febuari 1997, YAB Perdana Menteri Malaysia dengan rasminya telah mengumumkan dan melancarkan pertukaran nama, logo dan bendera Jabatan Bomba dan Penyelamat, Malaysia di Genting Highlands.
 
 
Baris 14 ⟶ 46:
 
Unit Hazmat telah di tubuhkan pada 29 Oktober, 1992 dengan persetujuan Jemaah Menteri ekoran tragedi letupan kilang bunga api Bright sparklers di Sungai Buloh, Selangor pada tahun 1991. Peranan unit Hazmat adalah untuk menangani insiden bahan-bahan berbahaya yang boleh mengancam nyawa dan merosakkan alam sekitar. Seramai 2,000 orang pegawai telah diberi latihan khusus berhubung "Hazmat Incident Command System" bagi melengkapkan lagi pengetahuan tentang prosedur menangani bahan-bahan berbahaya. Pulau Pinang merupakan Pusat Kecemerlangan Unit Hazmat di JBPM.
 
 
'''Unit Penyelamat Di Dalam Air'''
 
Unit Penyelamat Di Dalam Air adalah untuk menangani insiden dan kecemasan yang berlaku di dalam air. Unit ini terdiri daripada pegawai dan anggota berkelayakan dilatih di dalam dan luar negara. Umumnya, Unit Penyelamat Di Dalam Air, JBPM mempunyai lesen daripada Persatuan Penyelam "National Association Under Water Instructor (NAUWI)" dan "Scuba School Instructor (SSI)". Negeri Perak merupakan Pusat Kecemerlangan Penyelamat Di Dalam Air, JBPM.
 
 
'''Unit Kebakaran Hutan'''
Baris 92 ⟶ 126:
 
Unit EMRS ini merupakan unit perkhidmatan perawatan kecemasan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia yang telah ditubuhkan pada tahun 2006. Peranan unit ini adalah menangani semua bentuk insiden dengan memberikan rawatan awal atau rawatan Pra-Hospital kepada mangsa kemalangan. Pasukan "EMRS" bomba merupakan agensi pertama tiba ditempat kejadian secara insitu. Rawatan awal kepada mangsa adalah penting dengan memberi rawatan insitu sebelum ianya dibawa keluar dan seterusnya dihantar kehospital denganmenggunakan ambulan.
 
== Sejarah Jabatan ==
Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia ataupun yang dahulunya dikenali sebagai Jabatan Perkhidmatan Bomba telah memulakan sejarahnya pada tahun 1883 dimana pasukan bomba ( sukarela) telah ditubuhkan dengan dianggotai seramai 15 orang yang diketuai oleh H.T Bentley. Pasukan ini dilengkapi dengan pam angkut kuasa wap yang diangkut oleh kuda. Pada tahun 1883, pasukan bomba (sukarela) yang pertama di selangor (wilayah persekutuan Kuala Lumpur)telah ditubuhkan.Pasukan ini dianggotai seramai 13 orang dan diketuai oleh H.F Belleny.Pasukan ini dilengkapi dengan sebuah pam tangan yang diletakkan di atas kereta sorong.