Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aswankhamis (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Hezery99 (bincang | sumb.)
Memperkemaskan semula rencana
Baris 1:
{{InfoboxFireDepartment
| name = Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia
| logo = [[Image:Bomba-logo.jpg]]
| motto =
| established = 1883
| staffing =
| strength =
| stations =
| engines =
| trucks =
| squads =
| rescues =
| helicopters =
| EMSunits =
| per shift =
| FirstResponderBLSorALS =
| chief =
| commissioner = Dato' Hamzah bin Abu Bakar
}}
 
'''Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia''' merupakan satu agensi [[bomba]] dan penyelamat di [[Malaysia]]. Perkataan "bomba" dalam [[Bahasa Melayu]] dipinjam daripada perkataan [[Bahasa Portugis|Portugis]] "bombeiros".
== Pengenalan ==
 
== Sejarah ==
Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia adalah satu jabatan yang berada di bawah pentadbiran Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan Malaysia yang telah dipertanggungjawabkan untuk membuat tugas-tugas menyelamat nyawa,harta benda dan berkerja dengan berperikemanusiaan. Slogan ''Sedia Menyelamat'' menjadi teras bagi jabatan untuk mencapai misi dan visi.
Perkhidmatan bomba di [[Malaysia]] bermula pada tahun 1883 melalui penubuhan Skuad Bomba dan Penyelamat Negeri [[Selangor]] yang diketuai oleh H.F.Bellamy dan 15 anggota. Pada tahun 1946 sebaik sahaja tamat [[Perang Dunia Kedua]], Perkhidmatan Bomba Malayan Union (MUS) ditubuhkan dengan Flight Lt. W.J Gerumandi sebagai Pengarah Perkhidmatan Bomba Malayan Union. MUS berpengkalan di [[Kuala Lumpur]].
 
Melalui perjanjian Persekutuan Tanah Melayu, perkhidmatan bomba dan penyelamat diserahkan kepada pengurusan kerajaan negeri. Perkhidmatan tersebut kemudian disatukan sebagai satu jabatan persekutuan pada 1 Januari 1976 di bawah [[Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan Malaysia]]. Pada 8 Januari 1977, jabatan ini dinamakan semula sebagai Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia.
Tahun demi tahun Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) semakin matang dan mahir dalam meningkatkan mutu perkhidmatan. Ini jelas dibuktikan dengan kejayaan JBPM dalam usaha-usaha menyelamat nyawa dan harta yang dijalankan di seluruh pelusuk negara sama ada di bandar-bandar mahupun di luar bandar.Ia termasuk di daratan, di bawah timbusan, diperairan dan juga di udara. Ketangkasan JBPM juga telah banyak menunjukkan peningkatan, ia adalah hasil dari penambahan ilmu pengetahuan dan usaha keras setiap anggota yang bersemangat setiap kali keluar menjalankan operasi.Ramai diantara kita yang perlu mengetahui tentang pasukan yang unik dan berani ini. Sekiranya kita mendalami pekerjaan mereka, kita akan mengetahui bahawa mereka telah banyak melakukan pengorbanan dan sanggup menggadaikan nyawa demi nyawa dan harta orang lain.
 
== Inventori terkini ==
=== Kenderaan ===
*Motosikal bomba
*Kenderaan buggy (bagi semua jenis muka bumi)
*Kereta bomba ringan [[Isuzu]]
*Kereta bomba sederhana [[Scania AB|Scania]]
*Kereta bomba berat [[Volvo]]
 
===Unit laut===
== Objektif dan fungsi ==
*Hoverkraf bomba
*Bot bomba
 
===Unit udara===
*Helikopter ringan Pencari dan Penyelamat [[Agusta A109]]
*Helikopter berat Pencari dan Penyelamat [[Mi-17]]
*Pesawat bomba [[Bombardier 415]]
 
==Galeri==
'''Jabatan Bomba dan Penyelamat, Malaysia'''
<center>
<gallery>
Image:Bomba_heli.jpg|Helikopter penyelamat milik Jabatan Bomba dan Penyelamat
Image:Bomba_search.jpg|Anjing pengesan dalam latihan mencari
</gallery>
</center>
 
==Pautan luar==
JABATAN BOMBA DAN PENYELAMAT, MALAYSIA (JBPM) mempunyai objektif untuk memberi khidmat pencegahan dan pemadaman kebakaran, menguatkuasakan undang-undang yang berkaitan dengan aspek keselamatan dan memadam kebakaran serta menyediakan khidmat kemanusiaan yang cekap dan berkesan. Dari segi kualiti Jabatan bertekad untuk lebih cemerlang melalui inovasi dan kualiti M.S ISO 9001-2000.
*[http://www.bomba.gov.my/ Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia]
*[http://www.bombasel.gov.my/ Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor]
*[http://202.185.252.12/bomba/index.php Bahagian Kejuruteraan, Bomba]
*[http://www.mvfra.org/ Sukarelawan Bomba dan Penyelamat, Malaysia]
 
[[Kategori:Jabatan bomba di Asia]]
Untuk memenuhi objektif tersebut antara fungsi-fungsi yang dijalankan oleh jabatan mengikut peruntukkan dibawah seksyen 5(1) & (2) di dalam akta Perkhidmatan Bomba 1988 (Akta 341) seperti berikut :
[[Kategori:Jabatan Kerajaan Malaysia]]
 
[[en:Malaysian Fire and Rescue Department]]
-Memadam, menentang, mencegah dan mengawal kebakaran.
-Melindungi nyawa dan harta sekiranya berlaku kebakaran.
-Menentukan adanya jalan keluar kebakaran, penyelengaraan dan pengawalseliaan yang sempurna.
-Menjalankan penyiasatan tentang sebab, punca dan hal kebakaran.
-Melaksanakan khidmat kemanusiaan termasuk perlindungan nyawa dan harta semasa berlakunya apa-apa bencana.
 
JBPM boleh selain daripada tugas-tugasnya dibawah subseksyen (1), melaksanakan apa-apa tugas lain yang dipertanggungjawabkan kepadanya oleh undang-undang atau sebaliknya yang diadakan oleh menteri untuk dilaksanakan.
 
== Sejarah Jabatan ==
 
Perkhidmatan Bomba Malaysia bermula pada tahu 1883 dengan penubuhan Bomba sukarela Negeri Selangor yang diketuai oleh H.F Bellamy bersama 15 anggota. Pasukan ini yang diletakkan dibawah Lembaga Kebersihan telah menjadi Pasukan Bomba dan Penyelamat Tetap pada tahun 1895. Perkhidmatan terus berkembang di setiap negeri dan dilelakkan dibawah Majlis Perbandaran atau Lembaga Luar Bandar. Pada tahun 1946, iaitu selepas perang Dunia Kedua, pasukan 'Malayan Union Fire Services' telah dibentuk. MUS beribu pejabat di Kuala Lumpur.
 
 
Melalui perjanjian Persekutuan Tanah Melayu, Perkhidmatan Bomba diserahkan kembali kepada kerajaan-kerajaan negeri dibawah pentadbiran Lembaga Bandaran dan Lembaga Luar Bandar mengikut negeri masing-masing. Untuk menyelaraaskan perkhidmatan Bomba ditubuhkan dibawah Kementerian Pembangunan dan Kerajaan Tempatan.
 
 
 
Perkhidmatan Bomba Malaysia disatukan sebagai sebuah jabatan diperingkat persekutuan dan penyatuan Bomba dan Penyelamat di Negeri-negeri Persekutuan pada 1hb Januari 1976. Penyatuan ini meletakkan Perkhidmatan Bomba Malaysia dibawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Ini diikuti oleh perkhidmatan Bomba Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Melaka pada 1hb Januari 1977. Pada 15hb Mei 1981, perkhidmatan Bomba Sabah dan Sarawak telah disatukan.
 
Pada 8hb Januari 1977, Jemaah Menteri telah bersetuju perubahan nama Jabatan Perkhidmatan Bomba Malaysia kepada Jabatan Bomba dan Penyelamat, Malaysia dimana pada 21hb Febuari 1997, YAB Perdana Menteri Malaysia dengan rasminya telah mengumumkan dan melancarkan pertukaran nama, logo dan bendera Jabatan Bomba dan Penyelamat, Malaysia di Genting Highlands.
 
 
== Unit-unit JBPM ==
 
Sebelum Penyatuan, Fungsi jabatan hanyalah memadam api kebakaran dan menyelamatkan nyawa serta menjalankan tugas kemanusiaan. Selepas disatukan,fungsi jabatan semakin bertambah besar.Tugas dan tanggungjawab yang dipikul semakin banyak meliputi:
 
'''Unit Hazmat'''
 
Unit Hazmat telah di tubuhkan pada 29 Oktober, 1992 dengan persetujuan Jemaah Menteri ekoran tragedi letupan kilang bunga api Bright sparklers di Sungai Buloh, Selangor pada tahun 1991. Peranan unit Hazmat adalah untuk menangani insiden bahan-bahan berbahaya yang boleh mengancam nyawa dan merosakkan alam sekitar. Seramai 2,000 orang pegawai telah diberi latihan khusus berhubung "Hazmat Incident Command System" bagi melengkapkan lagi pengetahuan tentang prosedur menangani bahan-bahan berbahaya. Pulau Pinang merupakan Pusat Kecemerlangan Unit Hazmat di JBPM.
 
 
'''Unit Penyelamat Di Dalam Air'''
 
Unit Penyelamat Di Dalam Air adalah untuk menangani insiden dan kecemasan yang berlaku di dalam air. Unit ini terdiri daripada pegawai dan anggota berkelayakan dilatih di dalam dan luar negara. Umumnya, Unit Penyelamat Di Dalam Air, JBPM mempunyai lesen daripada Persatuan Penyelam "National Association Under Water Instructor (NAUWI)" dan "Scuba School Instructor (SSI)". Negeri Perak merupakan Pusat Kecemerlangan Penyelamat Di Dalam Air, JBPM.
 
 
'''Unit Kebakaran Hutan'''
 
Unit Kebakaran Hutan, unit ini telah ditubuhkan ekoran dari jerebu teruk yang melanda seluruh Malaysia akibat kebakaran terbuka di Indonesia pada tahun 1997 serta kesan fenomena El-Nino yang menyebabkan kekerapan berlaku kebakaran hutan gambut di Malaysia. Antara kaedah bagi melawan kebakaran hutan paya gambut yang sering digunakan adalah kaedah "Total Flooding", "Fire Breaking", " Point to Point Flooding" dan " Water Bombing" menggunakan helikopter JBPM. Negeri Selangor merupakan Pusat Kecemerlangan Unit Kebakaran Hutan di JBPM.
 
 
'''Unit Penyiasatan Kebakaran'''
 
Unit Penyiasatan Kebakaran telah ditubuhkan pada tahun 2000. Fungsi utama unit ini adalah menjalankan penyiasatan bagi mengenalpasti sebab, punca nyalaan dan hal keadaaan kebakaran. Unit ini terdiri daripada pegawai dan anggota bomba berkelayakan terutamanya yang berlatarbelakangkan pendidikan sains, kejuruteraan dan matematik. Pegawai dan anggota bomba ini telah dilatih di dalam dan di luar negara untuk menjalankan siasatan kebakaran secara saintifik dan sistematik. Dalam penyiasatan kebakaran besar dan kes-kes khas, siasatan oleh unit ini akan dibantu oleh Unit Pengesan.
 
 
'''Unit Pengesan'''
 
Unit Pengesan telah ditubuhkan pada 26 April 2002. Penubuhan unit ini adalah untuk memantapkan dan mempertingkatkan keberkesanan operasi penyiasatan, mencari dan menyelamat dengan pantas dan cekap. Unit ini terdiri daripada pegawai dan anggota berkelayakan yang dilatih di dalam dan luar negara untuk mengendalikan anjing-anjing pengesan. Unit pengesan mempunyai sebanyak 12 ekor anjing pengesan yang terdiri daripada enam (6) ekor jenis English Springer Spainel dan enam (6) ekor jenis Labrador. Anjing english Springer Spainel digunakan untuk tujuan mencari mangsa terperangkap dalam insiden "Urban Disaster" manakala anjing Labrador digunakan untuk tujuan penyiasatan kebakaran. Unit ini bertempat di Jalan Klang Lama, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
 
 
'''Unit Kejuruteraan'''
 
Unit Kejuruteraan telah ditubuhkan bagi melaksanakan kerja-kerja penyelenggaraan dan membaik pulih kenderaan dan peralatan JBPM yang rosak. Unit ini terdiri daripada pegawai dan anggota Bomba dan Penyelamat yang pakar dalam bidang mekanikal dan kejuruteraan. Setiap negeri mempunyai bengkel/workshop mereka yang tersendiri. Ibu pejabat bagi unit ini adalah di Seksyen 15, Shah Alam berdekatan dengan Balai Bomba Shah Alam. Dari semasa ke semasa, anggota unit ini diberi latihan dan kursus yang berkaitan dengan pengendalian, pembaikan dan penyelenggaraan jentera bomba di dalam dan luar negara.
 
'''Unit Udara'''
 
Unit Udara Bomba & Penyelamat Malaysia (UUBP) telah ditubuhkan pada 11 September 1998. UUBP kini mempunyai enam (6) buah helikopter iaitu (2 jenis Mi-17-IV), (2 jenis Mi-171 buatan Russia) dan (2 jenis Agusta A 109 bautan Itali).
 
 
-Peranan Utama UUBP adalah :
-Kawalan terhadap pembakaran terbuka.
-Operasi menyelamat di kawasan laut dan darat.
-Pemadaman kebakaran hutan melalui kaedah bom air.
-Pengosongan dan pemindahan yang melibatkan pemindahan pesakit, kecederaan, kebajikan, pemindahan mayat & pengosongan kawasan.
 
Terdapat seramai 71 anggota bomba termasuk 13 orang juruterbang yang telah berjaya menamatkan latihan di Brisbane, Australia dan tujuh (7) orang TUDM. Unit ini secara rasminya menjalankan operasinya pada tanggal 11 SEeptember 1998 di Airod Sdn. Bhd Subang. Peranan dan objektif unit ini adalah untuk memastikan apa jua tindakan operasi dapat dirancang dan dilaksanakan dengan cepat, berkesan dan selamat dalam menyelamatkan nyawa, harta benda dan alam sekitar melalui udara. Kabinet telah bersetuju untuk meluluskan permbelian 2 buah pesawat helikopter untuk diserahkan kepada Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia.
 
 
'''Unit Penyelamat Bangunan Tinggi'''
 
Unit ini telah ditubuhkan pada tahun 1997 bagi menjalankan kerja-kerja menyelamat di bangunan tinggi. Pada tahun 1998, satu pasukan daripada unit ini telah melakukan latihan "Snatch Rescue" di Menara Berkembar KLCC. Latihan julung kali diadakan oleh sebuah pasukan penyelamat telah berjaya mempamerkan keupayaan sebenar JBPM dalam menangani insiden di bangunan tinggi. Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur merupakan Pusat Kecemerlangan Penyelamat Bangunan Tinggi di JBPM.
 
 
'''Unit Kemalangan Jalanraya'''
 
Unit Kemalangan Jalanraya telah ditubuhkan bagi menangani insiden-insiden dan kecemasan di jalanraya. Peranan unit ini adalah untuk melaksanakan pemadaman kebakaran dan menyelamatkan mangsa yang terperangkap di dalam kenderaan serta memberi rawatan awal sebelum ketibaan ambulan. Pada tahun 2002, seramai 20 orang pegawai dan anggota telah dihantar ke NIBRA, Belanda untuk mengikuti kursus Kemalangan Jalanraya selama satu bulan. Negeri Sembilan merupakan pusat Kecemerlangan Kemalangan Jalanaraya di JBPM.
 
 
'''Unit Peyelamat Cerun'''
 
Unit Penyelamat di Cerun telah ditubuhkan pad atahun 2000 bagi menangani insiden-insiden di kawasan-kawasan cerun dan tebing yang tinggi. Dalam usaha memantapkan lagi kemahiran anggota beroperasi di kawasan tebing tinggi, Jabatan telah menghantar pegawai dan anggota berkursus di Brisbane, Australia dalam bidang Rivers, Rock dan Rope Rescue Technique. Antara peralatan utama yang digunakan di dalam operasi menyelamat cerun adalah "Tripod Stand", " High Angle & "Cliff REscue Gear","Cable Car Rescue" dan "Winch DEvice". Negeri Pahang merupakan Pusat Kecemerlangan Penyelamat di Cerun di JBPM.
 
 
'''Motosikal Gerak Cepat'''
 
Penubuhan ini adalah hasil kemenangan JBPM dalam "Commonwealth Association for Public Administration And Management (CAPAM) - International Innovations Award Programme" pada tahun 2000 di Cape Town, Afrika Selatan. Unit ini beroperasi serentak dengan 3 buah motosikal yang dilengkapi dengan peralatan melawan kebakaran dan penyelamatan untuk menangani insiden-insiden dan kecemasan yang berlaku di kawasan kesesakan lalulintas terutama sekali di bandar-bandar.
 
 
'''Unit Komunikasi'''
 
Unit Komunikasi telah ditubuhkan pada awal tahun 80-an hanya di beberapa buah negeri sahaja tetapi kini sudah wujud di semua Jabatan Bomba dan Penyelamat, Malaysia yang lain. Penubuhan unit ini adalah untuk memantapkan dan mempertingkatkan keberkesanan operasi kebombaan dan penyelamatan jabatan ini. Unit ini bertanggungjawab menyelenggara dan membaik pulih apa-apa kerosakan yang berlaku pada peralatan komunikasi. Di samping itu, unit ini juga bertanggungjawab membuat kerja-kerja pemasangan set radio di balai-balai cawangan dan jentera-jentera bomba.
 
 
 
'''Kebakaran Struktur'''
 
Unit Kebakaran Struktur merupakan unit yang paling asas dalam Jabatan Bomba dan Penyelamat, Malaysia. Semua anggota bomba mempunyai kepakaran dalam kebakaran struktur yang melibatkan kebakaran bangunan dan premis. Semasa peringkat rekrut, semua anggota telah dilatih melawan kebakaran secara ofensif dan defensif. Peralatan utama untuk kebakaran struktur selain daripada hos dan nozel adalah alat bantuan pernafasan iaitu "Self Contained Breathing Apparatus(SCBA)". Dari masa ke semasa, Akademi Bomba & Penyelamat Malaysia mengadakan kursus Alat Bantuan Pernafasan kepada anggota dan pegawai. Sehingga kini, hampir seluruh balai di Malaysia mempunyai peralatan "SCBA" dan setiap negeri mempunyai peralatan "compressor" untuk mengisi kembali kandungan oksigen ke dalam tabung SCBA yang telah habis digunakan.
 
 
'''Pasukan Kemahiran Pelbagai'''
 
Pasukan Kemahiran Pelbagai diwujudkan di negeri-negeri bagi mewujudkan satu pasukan sokongan kepada Unit Udara Bomba & penyelamat, Malaysia yang berpengkalan di Subang, Selangor. Anggota-anggota unit ini terdiri daripada anggota-anggota Bomba dan Penyelamat yang terlatih untuk melaksanakan operasi pemadaman dan penyelamatan dari udara dan darat yang tidak dapat dilakukan oleh anggota-anggota bomba biasa disebabkan keadaan semulajadi yang tidak menentu. Pasukan Kemahiran Pelbagai Negeri akan berfungsi sebagai alternatif sebelum "Main Operating Base (MOB)" dan "Forward Operating Base (FOB)" dilaksanakan.
 
 
'''Unit EMRS'''
 
Unit EMRS ini merupakan unit perkhidmatan perawatan kecemasan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia yang telah ditubuhkan pada tahun 2006. Peranan unit ini adalah menangani semua bentuk insiden dengan memberikan rawatan awal atau rawatan Pra-Hospital kepada mangsa kemalangan. Pasukan "EMRS" bomba merupakan agensi pertama tiba ditempat kejadian secara insitu. Rawatan awal kepada mangsa adalah penting dengan memberi rawatan insitu sebelum ianya dibawa keluar dan seterusnya dihantar kehospital denganmenggunakan ambulan.