Penguat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kembalikan maklumat yang hilang
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
'''Penguat''' ({{lang-en|amplifier}}) ialah mana-mana [[mesin|alat]] yang boleh mengubah, ataupun selalunya akan menaikkan amplitud sesuatu isyarat. Isyarat itu selalunya adalah voltan ataupun arus elektrik. Walau bagaimanapun, secara umumnya apabila disebut perkataan penguat, biasanya ia akan merujuk kepada [[penguat elektronik]], selalunya dalam [[perakaman dan pengeluaran semula bunyi|sistem audio]]. Hubungan antara input dan output penguat - biasanya dinyatakan sebagai fungsi frekuensi input - dipanggil [[fungsi pindah]] penguat, manakala magnitud fungsi pindah dipanggil [[gandaan]].
biasanya ia akan merujuk kepada [[penguat elektronik]], selalunya dalam [[perakaman dan pengeluaran semula bunyi|sistem audio]]. Hubungan antara input dan output penguat - biasanya dinyatakan sebagai fungsi
frekuensi input - dipanggil [[fungsi pindah]] penguat, manakala magnitud fungsi pindah dipanggil [[gandaan]].
 
Satu lagi alat yang menekankan penukaran kuasa dari satu jenis ke jenis yang lain (sebagai contoh, satu isyarat cahaya dalam foton ditukar kepada satu isyarat DC dalam ampere) dikenali sebagai pemindah, pengubah ataupun penderia. Walau bagaimanapun, tiada satupun dari alat ini yang menguatkan [[kuasa (fizik)|kuasa]].
Baris 18 ⟶ 16:
Satu penguat audio julat penuh akan menjadi pada asasnya rata antara 20 Hz untuk kira-kira 20 kHz (julat pendengaran manusia normal). Dalam rekabentuk penguat minimalis, sambutan frekuensi yang digunakan pada pembesar suara perlu diperbesarkan lebih daripada ini (satu atau lebih salah satu sisi oktaf) dan secara lazimnya satu penguat akan mempunyai -3 mata dB < 10 dan > 65 kHz.
 
'Penguat lawatan profesional' selalunya mempunyai input dan/atau output yang ditapiskan untuk menghadkan sambutan frekuensi lebih daripada 20 Hz-20 kHz: potensi pengeluaran kuasa penguat yang terlalu banyak sebaliknya akan dibazirkan di atas infrasonik (had normal pendengaran manusia) dan frekuensi-frekuensi ultrasonik (bunyi yang lebih tinggi daripada had limit pendengaran manusia), dan bahaya bagi gangguan radio AM akan meningkat.
frekuensi-frekuensi ultrasonik (bunyi yang lebih tinggi daripada had limit pendengaran manusia), dan bahaya bagi gangguan radio AM akan meningkat.
 
Penguat-penguat pensuisan moden memerlukan kelulusan penapisan curam yang rendah di output untuk mengelakkan frekuensi tinggi alihan bunyi bising dan harmonik.
 
===Kecekapan===
Kecekapan adalah ukuran untuk berapakah kuasa input yang digunakan ke atas output penguat. Penguat kelas A sangat tidak cekap, dalam lingkungan 10–20% dengan maksimum kecekapan 25%. Penguat kelas B mempunyai satu kecekapan yang tinggi tetapi tidak praktikal disebabkan oleh gangguan yang tinggi (rujuk: [[herotan lintas]]).
oleh gangguan yang tinggi (rujuk: [[herotan lintas]]).
 
Dalam reka bentuk praktikal, hasil satu pertukaran adalah reka bentuk kelas AB. Penguat kelas AB moden biasanya di antara 35–55% cekap dengan satu maksimum teoretis 78.5%. Secara komersil, pensuisan penguat Kelas D telah melaporkan kecekapan setinggi sehingga 97%. Penguat kelas C-F pula merupakan penguat yang mempunyai kecekapan yang tinggi. Kecekapan sesuatu penguat biasanya melimitkan jumlah keseluruhan kuasa pengeluaran yang didapati.
 
Ingat bahawa penguat yang lebih cekap berfungsi lebih dingin, dan biasanya tidak memerlukan kipas pendingin walaupun dalam reka bentuk multi-kilowatt. Sebab untuk ini adalah adalah kerana kehilangan sesuatu kecekapan menghasilkan haba sebagai satu hasil sampingan bagi kehilangan tenaga semasa penukaran kuasa. Dalam penguat yang lebih cekap, kehilangan tenaga adalah lebih rendah begitu juga dengan haba.
sesuatu kecekapan menghasilkan haba sebagai satu hasil sampingan bagi kehilangan tenaga semasa penukaran kuasa. Dalam penguat yang lebih cekap, kehilangan tenaga adalah lebih rendah begitu juga dengan haba.
 
===Kelinearan===
Baris 67 ⟶ 62:
Terdapat banyak jenis penguat elektronik, biasanya digunakan dalam radio dan penghantar televisyen dan penerima-penerima, hi-fi ("hi-fi") peralatan stereo, mikrokomputer dan peralatan digital elektronik lain, dan gitar dan alat penguat lain. Komponen-komponen kritikal termasuk peranti-peranti aktif, seperti tiub vakum atau transistor. Satu pengenalan ringkas kepada banyak jenis penguat elektronik berikut.
 
===PENGUATPenguat KUASAkuasa===
Perkataan "penguat kuasa" adalah satu perkataan relatif dengan membawa kepada jumlah kuasa yang dihantar kepada beban dan / atau bersumber oleh litar bekalan. Secara umum satu penguat kuasa telah direka sebagai penguat yang terakhir dalam satu rantai penghantaran (peringkat pengeluaran) dan adalah peringkat penguat yang lazimnya memerlukan perhatian sepenuhnya untuk kecekapan kuasa. Pertimbangan kecekapan mendahului kepada kelas-kelas penguat yang pelbagai: rujuk kelas-kelas penguat.
 
===PENGUATPenguat TIUBtiub VAKUMvakum (INJAPinjap)===
{{utama|Penguat injap}}
 
Baris 76 ⟶ 71:
Banyak penguat-penguat gelombang mikro adalah direka khusus injap, seperti klistron, gyrotron, tiub gelombang bergerak, dan penguat berpalang bidang, dan injap gelombang mikro ini menyediakan lebih banyak peranti-tunggal output kuasa pada frekuensi-frekuensi gelombang mikro daripada alat-alat keadaan pepejal (p. 59).[2]
 
===PENGUATPenguat TRANSISTORtransistor===
Artikel utama: transistor, transistor simpang dwikutub, penguat Audio, dan MOSFET
 
Baris 87 ⟶ 82:
Transistor pangkal penguat boleh dicapai menggunakan tatarajah yang pelbagai: sebagai contoh dengan satu transistor simpang dwikutub kita boleh melihat tapak sepunya, pengumpul sepunya atau penguat pemancar sepunya; menggunakan satu MOSFET kita boleh nelihat get yang biasa, punca biasa atau salur sepunya penguat. Setiap tatarajah mempunyai karakteristik berbeza (gandaan, galangan...).
 
===Penguat kendalian (Op-amp)===
{{utama|penguat kendalian|penguat peralatan}}
 
Satu penguat operasikendalian (''op-amp'') adalah satu litar penguat dengan gandaan gelung terbuka sangat tinggi dan input pembezaan yang menggaji maklum balas luaran untuk kawalan bagi fungsi perpindahannya atau gandaan. Walaupun tempoh ada sekarang biasanya digunakan ke atas litar-litar bersepadureka bentuk asal penguat beroperasi telah dilaksana dengan injap-injap.
 
===PENGUATPenguat PEMBEZAANpembezaan SPENUHNYA (FDA)sepenuhnya===
Rencana {{utama: |Penguat pembezaan sepenuhnya}}
 
Satu penguat pembezaan sepenuhnya adalah satu keadaan litar pejal bersepadu penguat yang menggaji maklum balas luaran untuk kawalan bagi fungsi perpindahannya atau gandaan. Ia menyerupai penguat operasi tetapi ia juga mempunyai pin out yang berbeza.
 
===PENGUATPenguat VIDEOvideo===
Ini berkaitan dengan isyarat-isyarat video dan mempunyai bandwidths yang berbeza bergantung pada sama ada isyarat video itu adalah untuk SDTV, EDTV, HDTV 720p atau 1080i / p etc..
 
Spesifikasi bandwith itu sendiri bergantung pada jenis apa turas yang digunakan dan titik yang mana (-1 dB atau -3 dB sebagai contoh) bandwith diukur. Keperluan-keperluan tertentu untuk sambutan langkah dan lanjakan adalah perlu untuk tujuan penerimaan imej-imej TV supaya boleh dipersembahkan.
 
===PENGUATPenguat OSILOSKOPosiloskop TEGAKtegak===
Ini digunakan untuk dikaitkan dengan isyarat-isyarat video untuk menjalankan satu paparan tiub Osiloskop dan boleh mencapai bandwith kira-kira 500 MHz. Spesifikasi pada sambutan langkah, kenaikan masa, kelanjakan dan penyimpangan boleh membuat reka bentuk penguat ini sangat sukar. Satu daripada perintis dalam bandwith tahap tinggi penguat tegak adalah syarikat Tektronix.
 
===PENGUATPenguat AGIHANagihan===
Rencana {{utama: |Penguat agihan}}
 
Ini menggunakan jalur penghantaran untuk dalam tempoh sementara memecahkan isyarat dan menguatkan setiap portion berasingan dengan tujuan untuk mencapai bandwith yang lebih tinggi daripada yang boleh diperolehi daripada satu peranti penguatan. Output bagi setiap satu tahap digabungkan dalam output jalur penghantaran. Jenis penguat ini adalah biasanya digunakan pada osiloskop sebagai penguat tegak yang akhir. Jalur penghantaran biasanya ditempatkan dalam tiub paparan sampul kaca.
 
===PENGUATPenguat GELOMBANGgelombang MIKROmikro===
 
====PENGUATPenguat TIUBtiub GELOMBANGgelombang BERGERAK (TWT)bergerak====
Rencana utama: Menjelajah gelombang tiub
 
Digunakan untuk penguatan kuasa tinggi pada frekuensi-frekuensi gelombang mikro rendah. Penguat jenis ini lazimnya boleh menguatkan merentasi satu spektrum luas frekuensi-frekuensi; bagaimanapun, penguat jenis ini biasanya bukanlah boleh tala seperti klystrons.
 
====KLYSTRONKlistron====
Rencana {{utama: |Klistron}}
 
Sangat menyerupai penguat TWT, tetapi lebih berkuasa dan dengan satu frekuensi khusus "ruang manis". Mereka umumnya adalah juga lebih berat lagi daripada penguat TWT, dan adalah kerana itu ill-suited untuk aplikasi-aplikasi mobil ringan. Klystrons adalah boleh tala, menawarkan output yang terpilih dalam julat spesikisasi frekuensi mereka.
 
====PENGUATPenguat ALATalat MUZIKmuzik (AUDIOaudio)====
Artikel {{utama: penguat|Penguat alatan dan |penguat audio}}
 
Satu penguat audio biasanya digunakan untuk menguatkan isyarat-isyarat seperti muzik atau ucapan.
Baris 129 ⟶ 124:
== Jenis penguat lain ==
 
===MIKROFONMikrofon KARBONkarbon===
Satu daripada alatan pertama yang sudah biasa menguatkan isyarat-isyarat adalah mikrofon karbon (dengan berkesan satu bunyi terkawal perintang boleh ubah). Dengan penyaluran satu arus elektrik besar melalui karbon yang mampat butiran dalam mikrofon, satu isyarat bunyi kecil boleh mengeluarkan satu isyarat elektrik yang lebih besar lagi. Mikrofon karbon adalah sangat penting dalam telekomunikasi awal; telefon analog sebenarnya berfungsi tanpa menggunakan mana-mana penguat lain. Sebelum penciptaan penguat-penguat elektronik, mekanik mikrofon karbon juga digunakan sebagai penguat dalam telefon pengulang untuk perkhidmatan jarak jauh.
Satu daripada alatan pertama yang sudah biasa menguatkan isyarat-isyarat adalah mikrofon
karbon (dengan berkesan satu bunyi terkawal perintang boleh ubah). Dengan penyaluran satu
arus elektrik besar melalui karbon yang mampat butiran dalam mikrofon, satu isyarat bunyi kecil
boleh mengeluarkan satu isyarat elektrik yang lebih besar lagi. Mikrofon karbon adalah sangat
penting dalam telekomunikasi awal; telefon analog sebenarnya berfungsi tanpa menggunakan
mana-mana penguat lain. Sebelum penciptaan penguat-penguat elektronik, mekanik mikrofon
karbon juga digunakan sebagai penguat dalam telefon pengulang untuk perkhidmatan jarak jauh.
 
===PENGUATPenguat BERMAGNETbermagnet===
Penguat bermagnet adalah satu transformer seperti peranti yang menggunakan penepuan bahan-bahan magnetik untuk menghasilkan penguatan. Ia adalah penguat elektrik bukan elektronik dengan tiada bahagian gerakan. Bandwith bagi penguat magnetik diperluaskan kepada ratusan kilohertz.
bahan magnetik untuk menghasilkan penguatan. Ia adalah penguat elektrik bukan elektronik
dengan tiada bahagian gerakan. Bandwith bagi penguat magnetik diperluaskan kepada
ratusan kilohertz.
 
===PENGUATPenguat JENTERAjentera ELEKTRIKelektrik BERPUTARberputar===
Pengawal Ward Leonard adalah satu buah mesin berputar seperti sebuah penjana elektrik yang menyediakan penguatan bagi isyarat-isyarat elektrik daripada penukaran tenaga mekanik kepada tenaga elektrik. Perubahan dalam penjana arus medan mengakibatkan perubahan yang lebih besar dalam arus keluaran bagi penjana, menambah aliran. Peranti kelas ini digunakan untuk kawalan rata motor besar, terutamanya untuk lif-lif dan senapang-senapang tentera laut.
menyediakan penguatan bagi isyarat-isyarat elektrik daripada penukaran tenaga mekanik kepada
tenaga elektrik. Perubahan dalam penjana arus medan mengakibatkan perubahan yang lebih
besar dalam arus keluaran bagi penjana, menambah aliran. Peranti kelas ini digunakan untuk
kawalan rata motor besar, terutamanya untuk lif-lif dan senapang-senapang tentera laut.
 
===PENGUATPenguat KESANkesan JOHNSEN RAHBEKJohnsen-Rahbek===
Bentuk terawal penguat kuasa audio adalah "electromotograph" “loud-speaking” telefon Edison, yang menggunakan silinder kapur berputar yang dibasahkan dengan mengenakannya pada satu hubungan pegun. Geseran antara silinder dan hubungan yang berbagai-bagai dengan arus, menghasilkan arus. Edison menemui kesan ini pada 1874, tetapi teori di sebalik kesan Johnsen Rahbek tidak difahami sehingga era semikonduktor.
Bentuk terawal penguat kuasa audio adalah Edison "electromotograph" “loud-speaking”telefon,
yang menggunakan silinder kapur berputar yang dibasahkan dengan mengenakannya pada satu
hubungan pegun. Geseran antara silinder dan hubungan yang berbagai-bagai dengan arus,
menghasilkan arus. Edison menemui kesan ini pada 1874, tetapi teori di sebalik kesan Johnsen
Rahbek tidak difahami sehingga era semikonduktor .
 
===PENGUATPenguat MEKANIKALmekanikal===
Penguat mekanikal telah digunakan sebelum era elektronik dalam pra-elektronik khusus. Unit awal alat pandu-automatik direka oleh Elmer Ambrose Sperry menggabungkan sebuah penguat mekanikal menggunakan tali pinggang bersalut sekitar gendang-gendang berputar; sedikit peningkatan dalam ketegangan pada tali pinggang menyebabkan tong menggerakkan tali pinggang. Sepasang, penyanggahan set daripada gerakan itu menghasilkan sebuah penguat tunggal. Ini menguatkan kesilapan-kesilapan giro kepada isyarat yang cukup besar untuk menggerakkan permukaan pengawal pesawat. Satu mekanisme serupa telah digunakan dalam Vannevar Bush pembezaan penganalisis.
Penguat mekanikal telah digunakan sebelum era elektronik dalam pra-elektronik khusus. Unit
awal alat pandu-automatik direka oleh Elmer Ambrose Sperry menggabungkan sebuah
penguat mekanikal menggunakan tali pinggang bersalut sekitar gendang-gendang berputar;
sedikit peningkatan dalam ketegangan pada tali pinggang menyebabkan tong menggerakkan tali
pinggang. Sepasang, penyanggahan set daripada gerakan itu menghasilkan sebuah
penguat tunggal. Ini menguatkan kesilapan-kesilapan giro kepada isyarat yang cukup
besar untuk menggerakkan permukaan pengawal pesawat. Satu mekanisme serupa telah
digunakan dalam Vannevar Bush pembezaan penganalisis.
 
===PENGUATPenguat OPTIKoptik===
[[Penguat optik]] menguatkan cahaya melalui proses pemancaran terangsang. Rujuk [[Laser]] dan [[Maser]].
Maser.
 
===Jenis pelbagai===
* Terdapat juga penguat mekanikal, seperti servo automotif digunakan dalam membrek.
* RelayGeganti boleh dirangkumkan di bawah takrif di atas bagi penguat, walaupun fungsi perpindahan mereka bukan lurus (iaitu, mereka sama ada terbuka atau tertutup).
* Juga manifestasi sebenar mekanikal daripada penguat digital sebegitu boleh dibina (untuk teoretis, tujuan-tujuan didactical, atau untuk hiburan), rujuk e.g. komputer domino.
* Satu lagi jenis bagi penguat adalah penguat bendaliran, berdasarkan ‘fluidic triode’.