Sivakumar Varatharaju: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Dalam kerajaan [[Pakatan Rakyat]] yang dibentuk pada 17 Mac 2008, beliau telah dilantik sebagai Speaker [[Dewan Undangan Negeri Perak]]. Jawatan Speaker lebih tinggi statusnya daripada pengerusi majlis.
 
Beliau dan lain-lain Adun [[Pakatan Rakyat]] dihalang masuk ke [[Bangunan Perak Darul Ridzuan]] pada 3 Mac 2009 kerana ia dijadualkan tanpa mendapat perkenan Sultan Perak sebagaimana diperuntukkan menurut perlembangaan Negeri Perak.<ref>[http://www.klpos.com/news/2009/03/02/1.html Tidak sah tanpa perkenan Sultan Azlan Shah.]</ref> <ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0301&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_16.htm Sidang tergempar DUN Perak tidak sah tanpa perkenan sultan ]</ref>Bagaimanapun, walaupun tanpa mendapat perkenan Sultan Perak, persidangan itu diteruskan di bawah [[Pokok Demokrasi|pokok]] dan 3 usul telah diluluskan. Persidangan tersebut kemudiannya diistihar sebagai tidak sah oleh mahkamah.
 
Dalam [[Persidangan DUN Perak Mei 2009]], Dr [[Zambry Abdul Kadir]] telah memecat beliau dari jawatan Speaker. A Ganesan dari [[MIC]] dilantik sebagai Speaker yang baru. Beliau dibawa keluar dari bangunan itu oleh pihak keselamatan agar perasmian persidangan oleh [[Raja Nazrin Shah ibni Sultan Azlan Muhibbuddin Shah|Raja Nazrin Shah]] dapat berjalan lancar.