Jemaah Islamiyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JAnDbot (bincang | sumb.)
Syafrein (bincang | sumb.)
Penambahan maklumat
Baris 1:
'''JemaahJamaah Islamiyah''', kadangkala('''جماعة الإسلامية''') di Malaysia sering dieja dipanggildengan '''Jemaah Islamiah''', ialah sebuah kumpulan [[pengganas]], disyaki membunuh ratusan orang tidak bersalah, berdedikasi untuk mendirikan sebuah negeri [[Negara Islam]] raksasaraya di [[Nusantara]], khususnya [[Indonesia]], [[Singapura]], [[Brunei]], [[Malaysia]], [[Thailand]] dan [[Filipina]].
 
HubunganTerdapat asas kewujudan hubungan kewangan antara JemaahJamaah Islamiyah dengan kumpulan pengganas lain, seperti [[Abu Sayyaf]] dan [[al-Qaeda]], asas untuk ditemui terdapat wujud. Jemaah Islamiyah bermaksud "'''Kumpulan Islam'''" ataupun "'''Komuniti Islam'''" dan ini selalu dipendekkan dengan '''JI'''.
 
Strategi mereka ialah dengan tindakan kekerasan dengan menyasarkan kepentingan Barat yang terdapat di rantau ini.
 
JemaahJamaah Islamiyah adalah disyakki terlibat di dalam [[Pengeboman Bali]] pada 12 Oktober, 2002 yang mengorbankan 202 orang di beberapa buah kelab malam di sana. Selepas serangan tersebut, StateJabatan DepartmentNegara Amerika Syarikat telah mengklasifikasikan JemaahJamaah Islamiyah sebagai sebuah Organisasi Pengganas Antarabangsa atau ''Foreign Terrorist Organization''. Jemaah ini juga dituduh melancarkan beberapa serangan di Asia Tenggara seperti letupan bom di [[Zamboanga]] dan [[Metro Manila]], di [[Filipina]] dan yang paling baru letupan di kedutaan Indonesia pada [[2004]].
 
==Sejarah==
JI ditubuhkan sebagai satu konfederasi kumpulan-kumpulan Islam. Sekitar tahun [[1969]], dua orang lelaki, [[Abu Bakar Basyir]] dan [[Abdullah Sungkar]], memulakanmenghidupkan semula operasi pergerakan untuk pergerakanmewujudkan negara Islam [[Darul Islam]] yang diisytiharkan oleh [[Kartosuwiryo]] pada tahun 1949.
 
Perjuangan Kartosoewirjo berakhir ketika [[Soekarno]] menangkapnya setelah melalui perburuan panjang di wilayah [[Gunung Rakutak]] di [[Jawa Barat]] pada 4 Jun 1962. Pemerintah Indonesia kemudian menghukum mati Kartosoewirjo pada September 1962.
Darul Islam telah hampir dimusnahkan yang berbalik pada [[1950-an]] selepas ahli tergolong kepada [[golongan]] itu memulakan sebuah [[pemberontakan]] dalam usaha untuk mewujudkan negeri [[Islam]] di [[Asia Tenggara]].
 
Basyir dan kawannya mencipta kelengkapan radio cetak rompak untuk berkhutbah kepada yang miskin dan yang ditindas di Indonesia. Bashir mewujudkan [[sekolah asrama]] di [[Jawa]]. Moto sekolah ini adalah, "Kematian dalam cara [[Allah]] adalah cita-cita kita yang tertinggi."