Arthur Charles Alfred Norman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 65:
Pada 6 Julai 1896, Majlis RIBA mengesahkan pencalonan Norman men jadi Fellow RIBA dan diluluskan pada 18 September 1896. Antara yang hadir ialah [[arkitek]] AB Hubback.
 
* 1901 Senarai bangunan-bangunan dibina oleh Jabatan Kerja Raya (PWD) telah diserahkan suoayasupaya beliau dilantik sebagai Resident HC. Belfield tetapi permohonan itu gagal.
* 1903 Norman bersara wajib pada usia 45 atas alasan ketidakcekapan.
* 1904 Norman kembali ke [[England]] dan bekerja dengan Boulton dan Paul Bhd di [[Norwich]] sehingga 1907. Tahun 1908 dia pulang ke tempat asalnya di [[Plymouth]], [[England]].
Baris 75:
Kebanyakan hasil kerja BPR Norman berasal dari pengalaman seni bina yang telah diterima daripada bapanya, selain bekerja seperti satu juruukur dan merinyu bangunan di [[Plymouth]], [[England]]. Ini memberi keyakinan dalam amalan profesional sebelum berhijrah ke [[Malaya]] pada tahun 1883.
 
Reka bentuk [[Bangunan Sultan Abdul Samad]] dibina berasaskan seni bina Moor. Ini adalah kerana ia sangat dipengaruhi oleh Jurutera Negeri, [[Charles Edwin Spooner]] yang pernah bekerja di [[Sri Lanka|Ceylon]]. Spooner mencadangkan agar Norman dan Bidwell menukar reka bentuk Classic Eropah kepada gaya Mahometan . Lukisan asan telah diubah dan ditambah agar memenuhi seni bina [[Moor]] . Bagaimanapun, semua bangunan-bangunan yang direka oleh Norman di Kuala Lumpur seperti [[Gereja St Mary]], [[Kelab Selangor]] dan JKR 92 Memorial Library dan Muzium menyerupaikan gaya seni bina di tanah air beliau [[England]].<ref>[http://www.google.com/books?id=N0tiAAAAMAAJ&q=Arthur+Charles+Alfred+Norman+samad&dq=Arthur+Charles+Alfred+Norman+samad&pgis=1 Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society
By Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland. Malaysian Branch, Singapore]</ref>
 
Norman berjaya membina bangunan yang sesuai dengan iklim Malaysia , bahan-bahan binaan tempatan dan butiran bangunan. Antaranya ialah siling-siling tinggi, beranda, rungkup luas , kanopi-kanopi, tingkap-tingkap besar dan panel louvered adalah beberapa contoh ciri-ciri seni bina biasa yang muncul dalam bangunan-bangunannya. <ref>[http://ms.wikipedia.org/w/index.php?title=Arthur_Charles_Alfred_Norman&action=edit&redlink=1 Biografi Arthur Charles Alfred Norman]</ref>