Perbadanan Usahawan Nasional: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Syafrein (bincang | sumb.)
Mencipta Laman Baru
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 02:53, 20 Mei 2009

Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB) ialah badan nasional pembangunan usahawan Bumiputera.

Fokus utama PUNB ialah untuk membangun usahawan Bumiputera dalam perniagaan strategik dan berpotensi tinggi selaras dengan Dasar Pembangunan Negara untuk melahirkan Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB) yang dinamik, berdaya tahan dan progresif.

Ia menjadi nadi penggerak untuk membangun usahawan Bumiputera tulen yang profesional dan beretika tinggi dimana penglibatan dan sumbangan mereka penting kepada pembangunan ekonomi negara.

Latarbelakang

PUNB merupakan milik penuh Yayasan Pelaburan Bumiputra, badan penyelaras bagi aktiviti pelaburan untuk agensi kerajaan, syarikat dan individu Bumiputera, ditubuhkan pada 17 Julai 1991 di bawah Akta Syarikat 1965 dengan modal dibenarkan RM300 juta dimana RM250 juta telah berbayar.

Asas kewujudan PUNB tertumpu kepada penawaran pakej pembangunan keusahawanan bersepadu untuk membantu usahawan Bumiputera dalam bidang Peruncitan dan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS). Pakej -pakej pembangunan ini dirangka untuk membantu usahawan Bumiputera memantapkan perniagaan, mengekalkan keuntungan dan membentuk perniagaan mereka kearah kecemerlangan.

Wawasan

Menjadi pusat kecemerlangan terulung dalam pembangunan keusahawanan.

Misi

Menyediakan peluang kepada usahawan Bumiputera mencapai kejayaan dalam perniagaan melalui sokongan kewangan dan korporat.

Objektif

Usaha untuk menjadi pusat terulung yang bereputasi tinggi dalam pembangunan usahawan Bumiputera tidak akan berakhir kerana PUNB akan terus menjadi pendorong untuk mencapai kecemerlangan dalam keusahawanan seperti yang di gariskan oleh objektif penubuhannya seperti berikut:

  1. Menambah jumlah dan meningkat kualiti usahawan Bumiputera dalam sektor industri dan komersil.
  2. Menggalakkan pembentukan usahawan Bumiputera yang berdaya tahan di dalam industri strategik.
  3. Menyalurkan budaya keusahawanan dikalangan usahawan Bumiputera dan melengkapkan mereka dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman.