Tapah Road: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Tapah Road''' adalah sebuah pekan kecil 9 km dari bandar [[Tapah]] dalam perjalanan menuju ke bandar [[Teluk Intan]]. Tapah Road menarik kerana ada sebuah stesen kereta api menuju ke [[Padang Besar]] di [[utara]] atau [[Singapura]] di [[selatan]].
 
Di bandar [[Tapah]] , tidak ada [[stesen kereta api]]. Oleh itu penduduk sekitar [[Hilir Perak]] / [[Perak Selatan]] yang ingin menggunakan perkhidmatan [[kereta api]] perlu pergi ke Stesen Kereta api Tapah di [[Tapah [[Road]]. Terdapat landasan kereta api antara Tapah Road dengan warf di [[Teluk Intan]] untuk mengangkut [[getah]], [[bijih timah]] dan [[kayu balak]] semasa zaman penjajah [[British]] [[di Tanah Melayu]]. Jambatan besi dibina menyeberangi [[Sungai Bidor]] untuk membolehkan kereta api sampai ke pangkalan warf (pengkalan) di tepi [[Sungai Perak]]. Tetapi kini perkhidmatan tersebut telah dihentikan terutama setelah sekumpulan [[gajah]] melanggar kereta api di [[Sungai Kerawai]] pada 1888.
 
Syarikat Gamuda JV dan MTD sedang membesarkan dan memperbaiki landasan kereta api dan stesen kereta api di Tapah Road. Projek ini ditangguh pada awal 2004 berikutan masalah kewangan tetapi kemudian disambung semula.