Krisis politik Perak 2009: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
Baris 36:
Hasilnya pada 5 Februari 2009, Sultan Perak akur dengan majoriti 27 Adun [[UMNO]], 1 Adun [[MCA]] dan 3 Bebas. Oleh itu pembubaran DUN Perak tidak perlu. Datuk [[Mohammad Nizar Jamaluddin]] bersama barisan exco hendaklah meletakkan jawatan. Nama Adun [[Pangkor]], Datuk Dr [[Zambry Abdul Kadir]] dilihat lebih wibawa menjadi [[Menteri Besar Perak]]. Turut disebut termasuklah ADUN [[Manong]], Datuk [[Ramly Zahary]] yang juga Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Perak, ADUN [[Sungai Manik]] yang juga Ketua Pemuda UMNO Perak, [[Zainol Fadzi Paharudin]] dan ADUN [[Belanja]], Datuk [[Mohd Zaim Abu Hassan]] serta ADUN [[Kota Tampan]], Datuk [[Shaarani Mohamad]]. Majlis rasmi perlantikan Dr Zambry sebagai Menteri Besar Perak ke-11 akan diadakan di [[Istana Iskandariah]], [[Bukit Chandan]], [[Perak]] pada 6 Februari.
 
== Bantahan Pakatan Rakyat ==
{{main:utama|Rusuhan Masjid Ubudiah}}
Pada 5 Februari 2009, semua pemimpin [[Pakatan Rakyat]] berkumpul di kediaman menteri besar di [[Ipoh]], [[Negeri Perak|Perak]] dan membuat keputusan terbaik buat [[PR]]. Mohammad Nizar mengumumkan tidak dapat mematuhi kehendak [[Sultan Perak]] kerana keputusan mahkamah diperlukan. Kira-kira 5000 penyokong [[Pakatan Rakyat]] berkumpul di Ipoh dan dikawal oleh Unit Amal PAS.
 
Beberapa laman web dan SMS menyeru orang ramai pergi ke Ipoh untuk memberi sokongan kepada Mohammad Nizar.
 
Selepas sembahyangSolat Jumaat, 6 Februari 2009, kira-kira 1000 orang mengadakan demonstrasi jalanan di perkarangan [[Masjid Ubudiah]], [[Bukit Chandan]]. Masjid ini kira-kira 1 km dari [[Istana IskndariahIskandariah]] tempat berlangsungnya majlis perlantikan menteri besar yang baru, Datuk Dr [[Zamry Abdul Kadir]]. Beberapa penyokong PAS baring di atas jalan raya, membaling batu dan menyekat kenderaan orang kenamaan dari memasuki [[Istana Iskandariah]]istana. Kereta rasmi [[Raja Muda Perak]] , [[Raja Nazrin Shah ibni Sultan Azlan Muhibbuddin Shah]] dikerumuni orang ramai, terkena balingan batu dan cermin sisi pecah. Jam 3.00 FRU terpaksa melepaskan puluhan gas pemedih mata untuk menyuraikan orang ramai yang menjerit-jerit ras tidak puas hati. Kerajaan Pakatan Rakyat ditegakkan melalui 3 juta undi di Perak dan diperkukuh dengan 1 AdunADUN lompat parti tetapi kini ditumbangkan akibat 3 AdunADUN lompat dan lompat semula parti. Dari sudut agama, [[Mufti Perak]], Datuk Seri [[Harussani Zakaria]] menyatakan tunjuk perasaan, maki hamun dan merosakkan harta benda, bukan [[kebudayaan Melayu|budaya Melayu]] dan bertentangan dengan ajaran [[Islam]].
 
==Karpal saman Sultan Perak==