Noah (kumpulan): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: zh:Peterpan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Peterpan merupakan sebuah kumpulan muzik yang terkenal di [[Indonesia]].Kumpulan ini juga popular di [[Malaysia]], [[Singapura]] dan [[Brunei]].
 
==Sejarah==
 
Pada tahun 1997, Andika(pemain keybord) menubuhkan satu band sekolah iaitu Topi dan di anggotai oleh gitaris Uki (Mohammad Kautsar Hikmat), vokalis Ariel (Nazril Irham), bassis Abel and drummer Ari. Mereka membawa genre Brit Alternative tetapi tidak lama kemudian kumpulan Topi di bubarkan
 
Andika menubuhkan semula kumpulan Topi bersama kawan sekolejnya pada tahun 2000. Pemain drum telah digantikan oleh Reza (Ilsyah Ryan Reza), pelajar kolej dari Palu Loekman (Loekman Hakim), kawan kepada adik Indra, juga telah mengikuti band ini. Kali ini mereka membawa muzik yang lebih matang dan lebih bermelodi.
 
Andika kemudiannya memilih Peterpan sebagai nama baru bagi kumpulan mereka, Peter Pan rmerujuk kepada watak pertama daripada penulis J.M. Barrie yang mana menurut mereka adalah pilihan pertama mereka sebelum nama-nama seperti Mickey Mouse, Spiderman, X-Men dan banyak lagi. Selepas nama mereka telah memilih nama ,Peterpan secara rasminya telah di temui pada 1 September 2000.
 
==Album==