Asid lemak penting: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Niduzzi (bincang | sumb.)
Niduzzi (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''AsamAsid lemak esensialpenting''' merupakan sebutan bagi [[asamasid lemak]] yang tidak dapat dibuat sendiri oleh atau tidak dapat mencukupi keperluan minima dari suatu [[spesies]] ([[haiwan]] atau manusia). Hal ini terjadi karena spesies yang bersangkutan tidak memiliki (atau memiliki tetapi kurang fungsionalberfungsi) [[enzim]] yang bertanggung jawab dalam melakukan sintesis asamasid lemak tersebut.
 
Bagi setiap spesies, asamasid lemak yang esensialpenting berbeza-beza. Contoh
 
* Bagi manusia, asamasid lemak esensialpenting mencakup golongan [[asamasid lemak tak jenuh]] jamak (''polyunsaturated fatty acids'', PUFA) jenis ''cis'', khususnya dari kelompok [[asamasid lemak Omega-3]] (contohnya [[asamasid α-linolenat]], [[AsamAsid eikosapentaenoat|EPA]], dan [[asamasid dokosaheksaenoat|DHA]]) dan [[asamasid lemak Omega-6]] (misalnya [[asamasid linoleat]]). Tubuh manusia tidak mampu menghasilkan enzim [[desaturase]], tetapi mampu memanjangkan dan merombak PUFA.
 
* [[Kucing]] tidak mampu memanjangkan asamasid linoleat menjadi [[asamasid arakidonat]] (ARA) (suatu asamasid lemak Omega-6) yang diperlukannya karena tidak mempunyai enzim untuk keperluan itu. [[Tumbuhan]] tidak menghasilkan ARA, maka kucing menjadi [[karnivor]] obligat untuk memenuhi keperluan ini.
 
== Sumber asamasid lemak esensialpenting ==
Sumber-sumber penting PUFA Omega-3 dan Omega-6 mencakup ikan laut (seperti [[tuna]], [[kod]], [[sardin]]), [[kerang]], biji flax, [[minyak kedelai]], [[minyak raps]], [[minyak chia|minyak]] ''[[chia]]'', [[biji]] [[tembikai Susu]], sayuran berdaun, dan [[walnut]]. [[Minyak kelapa]] bukan sumber PUFA. [[Minyak inti sawit]] mengandung asamasid linoleat meskipun tidak banyak.
 
== Lihat juga ==
Baris 23:
[[fi:Välttämätön rasvahappo]]
[[fr:Acide gras essentiel]]
[[id:Asam lemak essensial]]
[[ja:必須脂肪酸]]
[[lt:Nepakeičiamos riebalinės rūgštys]]