Piza: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot mengubah: ml:പിറ്റ്സ
Melencong ke Piza
Baris 1:
#REDIRECT [[Piza]]
[[Image:Sataypizza_lge.jpg|thumb|right|240px|Pizza Satay]]
[[Image:Pizza im Pizzaofen von Maurizio.jpg|thumb|240px|]]
'''Pizza''' merupakan makanan segera yang sangat popular pada masa kini. Pizza bukan sahaja sangat popular di [[Amerika Syarikat]] dan [[Itali]] tetapi makanan ini sudah mula terkenal di negara Malaysia. Malah, banyak restoran pizza yang tumbuh di negara Malaysia seperti [[Pizza Hut]], [[Shakey`s Pizza]], [[Domino Pizza]], dan lain-lain lagi.
 
== Sejarah ==
Tentu ramai yang menyangka bahawa pizza berasal dari Itali. Sangkaan itu meleset sama sekali. Pizza mempunyai lagendanya yang tersendiri. Berdasarkan sejarah, masyarakat di sekitar laut tengah telah menghasilkan roti yang bentuknya seperti bentuk roti pizza. Kemudian, orang Yunani zaman dahulu memakan roti yang dipanggil ''plankuntos'' bersama lauk yang diletak pada atasnya. Roti tersebut diadun daripada tepung yang diuli dengan air. Kemudiannya dileperkan dan dibakar di atas batu yang dipanaskan di bawah cahaya matahari. Seterusnya, apabila manusia telah pandai menghasilkan api di dalam tungku. Perkataan pizza juga dianggap sebagai turutan dari perkataan Yunani iaitu ''picea''.
 
== Pizza Napolita dan Margherita ==
Penciptaan pizza yang sempurna berlaku pada zaman ''renaissance'' di [[Napoli]], Itali. Para petani di sana membuat roti tawar dari gandum dan minyak zaitun. Manakala di tengah-tengahnya pula ditabur hirisan [[Keju|keju]] mozzarella. Seterusnya tomato diperkenalkan. Campuran tomato menjadikan pizza itu lebih lazat. Dengan itu, keju mozzarella dan tomato menjadi bahan utama dalam penyediaan pizza.
 
Oleh itu, tidak hairanlah dikatakan kota Napoli merupakan ibu kota pizza. Malah, pizza Napolita adalah salah satu pizza yang paling popular di dunia. Pizza bukan termasyhur di kalangan rakyat biasa, malah di kalangan golongan istana. Dengan itu, muncul pizza Margherita yang diambil sempena nama [[Ratu Margherita]] dari Itali.
 
Pizza telah dibawa ke Amerika Syarikat dan menjadi terkenal dalam sekelip mata. Malah, pizza sudah menjadi pilihan masyarakat di seluruh dunia.
 
==Pizza Satay==
[[Imej:Pizza satay.gif|thumb|right]]
'''Pizza Satay''' adalah [[ciptaan]] Malaysia dan sekarang terkenal di [[Nusantara Melayu]], terutamanya di [[Malaysia]], dan juga di negara seperti [[Amerika Syarikat]] dan [[Australia]]. Pizza jenis inilah telah membuat makanan [[Malaysia]] berbeza dari negara-negara lain di [[Asia]] (contohnya Thailand dengan sos cili manis dan Jepun dengan sushi). Untuk [[resipi]] pizza ini, sila lihat [[Pizza Satay Ayam]].
 
[[Kategori:Pizza]]
[[Kategori:Makanan segera]]
[[Kategori:Globalisasi]]
 
[[af:Pizza]]
[[ang:Pizza]]
[[ar:بيتزا]]
[[az:Pitsa]]
[[id:Pizza]]
[[zh-min-nan:Pizza]]
[[jv:Pizza]]
[[be-x-old:Піца]]
[[bar:Pizza]]
[[bs:Pizza]]
[[bg:Пица]]
[[ca:Pizza]]
[[cs:Pizza]]
[[da:Pizza]]
[[de:Pizza]]
[[el:Πίτσα]]
[[en:Pizza]]
[[es:Pizza]]
[[eo:Pico]]
[[eu:Pizza]]
[[fa:پیتزا]]
[[fr:Pizza]]
[[ga:Píotsa]]
[[gl:Pizza]]
[[ko:피자]]
[[hi:पिज्जा]]
[[hr:Pizza]]
[[is:Pizza]]
[[it:Pizza]]
[[he:פיצה]]
[[ku:Pizza]]
[[la:Placentula]]
[[lt:Pica]]
[[hu:Pizza]]
[[mk:Пица]]
[[ml:പിറ്റ്സ]]
[[mr:पिझ्झा]]
[[mn:Пицца]]
[[nl:Pizza]]
[[ja:ピザ]]
[[nap:Pizza]]
[[no:Pizza]]
[[nn:Pizza]]
[[nrm:Pizza]]
[[oc:Pizza]]
[[pl:Pizza]]
[[pt:Pizza]]
[[ro:Pizza]]
[[ru:Пицца]]
[[simple:Pizza]]
[[sk:Pizza]]
[[sl:Pica]]
[[szl:Pizza]]
[[sr:Пица]]
[[fi:Pizza]]
[[sv:Pizza]]
[[th:พิซซ่า]]
[[vi:Pizza]]
[[tr:Pizza]]
[[uk:Піца]]
[[yi:פיצא]]
[[bat-smg:Pėca]]
[[zh:比萨饼]]