Sicilia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Azzad.mahdzir (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Azzad.mahdzir (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Sicily''' (''Sicilia'' dalam [[bahasa Itali|Itali]] dan [[bahasa Sicilia|Sicilia]]) merupakan sebuah [[wilayah mandiri]] di [[Itali]]. Ia yang juga merupakan daerah paling besar di Itali, tercatat sebagai pulau terbesar di [[Lautan Mediterranean]], dengan keluasan [[1 E10 m²|25,708 km²]] (9,926 batu persegi), berpendudukan seramai lima juta orang. Selain itu, beberapa pulau kecil yang berhampiran dengannya juga dianggap sebahagian Sicily seperti Sardinia. Kedua-dua pulau itu kini menempa status daerah Italy mandiri Itali secara rasmi.
 
Menurut sejarahnya, Sicily merupakan titik strategik bagi laluan dagangan Mediterranean. Kawasan ini dijulang sebagai sebahagian ''Magna Graecia'', iaitu Yunani Agung dalam bahasa Latin. Marcus Tullius Cicero, seorang ahli falsafah Yunani menyifatkan Sarausa iaitu kota purba di Sicily, sebagai terhebat dan tercantik berbanding kota-kota kuno Yunani yang lainnyalain.
 
Sicily yang kini sebahagian Itali, pernah ketika dahulu merupakan pulau yang diperintahdiperintahnya sendiri. Kerajaan Sicily. Kerjaan ini dinaung di Palermo, sebuah lagi kota bersejarah di Itali Selatan, berusia 2,700 tahun. Selain Sicily, seluruh daerah Itali Selatan dan Malta juga bernaung di bawah kekuasaan ini.
 
{{stub}}