Penjajahan British di Amerika: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Penjajahan British di Amerika''' (termasuk penjajahan yang dibiayai oleh Kerajaan England dan Kerajaan Scotland sebelum bergabung untuk mewujudkan […'
 
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Penjajahan British mencetuskan pergolakan dramatik di antara tamadun penduduk asal Amerika sama ada secara langung melalui kuasa ketenteraan dan secara tak langsung melalui gangguan budaya dan pengenalan penyakit. Walaupun banyak masyarakat pribumi yang mempunyai pahlawan dan sejarah peperangan, mereka tidak dapat menandingi kekuatan teknologi tentera British dan akhirnya kalah. Kebanyakan penduduk yang ditawan ini lenyap atau berpadu dengan sistem kolonial.
 
Selepas Perang Kemerdekaan Amerika, wilayah British di Amerika diberikan lebih kuasa dan akhirnya merdeka pada kurun ke-20. Dengan ini, dua negara di Amerika Utara, 10 di Caribbean, dan satu di Amerika Selatan merdeka daripada United Kingdom. Hari ini, United Kingdom mengekalkan 8 wilayah luar negeri di Amerika, yang diberikan pemerintahan sendiri. Selain itu, sembilan bekas jajahan British di Amerika sekarang bebas dan termasuk dalam [[Alam Komanwel]].
After the American War of Independence, British territories in the Americas were granted more responsible government until they were gradually granted independence in the twentieth century. In this way, two countries in North America, ten in the Caribbean, and one in South America have received their independence from the United Kingdom. Today, the United Kingdom retains eight overseas territories in the Americas, which it grants varying degrees of self-government. In addition, nine former British possessions in the Americas, which are now independent of the United Kingdom, are Commonwealth Realms.
Britain in the Americas
 
 
Three types of colonies existed in the British Empire in America during the height of its power in the eighteenth century. These were charter colonies, proprietary colonies and royal colonies.
[[Category:Penjajahan Amerika]]
[[Category:Empayar British|Penjajahan Amerika]]
 
[[da:Britiske kolonier i Nordamerika i 1700-tallet]]
[[de:Britische Kolonisierung Amerikas]]
[[en:British colonization of the Americas]]
[[es:Colonización británica de América]]
[[fr:Colonisation britannique des Amériques]]
[[lt:Anglijos kolonijos Amerikoje]]
[[nl:Britse kolonisatie van Noord-Amerika]]
[[no:Britisk kolonisering av Amerika]]
[[nn:Britisk kolonisering av Amerika]]
[[pl:Brytyjska kolonizacja Ameryki Północnej]]
[[pt:Colonização britânica da América]]
[[sv:Den brittiska koloniseringen av Amerika]]