Mir-Hossein Mousavi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Infobox Prime Minister |name = Mir-Hossein Mousavi Khameneh<br><small>میرحسین موسوی خامنه</small> |image = Mir Hossein Mousavi...'
 
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 22:
'''Mir-Hossein Mousavi Khameneh''' (dilahirkan pada [[29 September]] [[1941]]) merupakan ahli politik [[reformis]] [[Iran]], [[pelukis]] dan [[arkitek]] .Beliau merupakan bekas [[Perdana Menteri Iran]] dari 1981 hingga 1989. Ketika ini Mousavi adalah presiden Akademi Seni Iran dan calon [[Pilihan raya Presiden Iran 2009]].
 
Mousavi adalah [[Perdana Menteri Iran]] teakhir di [[Iran]] sebelum perubahan [[Perlembagaan Iran]] yang telah membuang jawatan perdana menteri. Sebelum ini, Mousavi merupakan Menteri Hal-ehwal Luar Negeri Iran. Mousavi juga seorang ahli Dewan Tinggi Revolusi Budaya. Mousavi memegang sarjana arkitek daripada Universiti Shahid Beheshti. Awal revolusi, Mousavi merupakan ketua editor akhbar rasmi Parti Republik Islam, Jomhouri-e Eslami (Republik Islam) di pilihan raya presiden 2009, Mousavi memilih hijau sebagai warna kempennya.
 
==Awal kehidupan dan kerjaya==