Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Master2841 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Ychmatematik (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
|-
|}
 
Hello, Apa Khabar, Selamat Datang ke Wikipedia! Saya berharap anda semua dapat menikmati satu gaya kehidupan yang penuh dengan [[semangat]] intelektual dengan dorongan daripada [[wikipedia]]!
 
==Mesej Saya==
Saya seorang yang berasal dari [[Selangor]] tetapi sekarang telah berhijrah ke [[Johor]]. Pada masa sekarang saya menuntut di Jabatan Pengajian Melayu, Kolej Selatan bersamping bertugas sebagai guru tuisyen kepada beberapa orang pelajar.
 
Bagi saya, menyumbang untuk wikipedia sebenarnya satu perkara yang memanfaatkan diri bersamping memanfaatkan orang lain. Kerana melalui kerja penyuntingan, daya pemikiran dan penguasaan bahasa penyunting dapat dipertajamkan. Apa yang lebih penting ialah, seorang penyumbang akan terdorong untuk menambah [[ilmu]] pengetahuan dirinya kerana adanya motif untuk memperelokkan artikalnya.
 
==Tips Untuk Mewujudkan Artikal Baru==
==Cara Menyumbang==
Untuk mewujudkan artikal baru di wikipedia BM, saya mengamalkan cara-cara seperti dibawah:
Saya mempunyai beberapa pendekatan untuk menambah sumbangan, yakni:
*'''[[Terjemahan]]'''<br/> Terjemahan merupakan satu cara yang paling berkesan untuk menambah bilangan artikal di ms.wikipedia. Anda digalakkan untuk memindahkan artikal dari en.wikipedia ke dalam bahasa Melayu untuk dimuatkan di dalam ms.wikipedia.
*Melalui penterjemahan langsung makalah dari en.wikipedia.org
*'''Pengubahsuaian Nota Kuliah'''<br/> Adalah beruntung sekiranya anda masih belajar di [[sekolah]]. Anda boleh mengubahsuaikan nota-nota kuliah anda untuk dimuatkan ke dalam ms.wikipedia. Tetapi apa yang harus perhatikan ialah, hasil pengubahsuaian anda harus bertepatan dengan gaya [[wikipedia]].
*Mengubasuaikan nota-nota kuliah saya untuk dijadikan entri wikipedia.
*'''Pengubahsuaian Kertas Kerja'''<br/> Kertas kerja(project)yang anda hasilkan sebagai kerja sekolah, boleh juga diubahsuaikan untuk menjadi artikal dalam wikipedia. Tetapi, ingat, segala artikal yang anda muatkan ke sini secara automatiknya akan menjadi [[copyleft]]
*Merumuskan isi kandungan buku.
*'''Tulisan Bebas'''<br/>Anda juga boleh menulis artikal berdasarkan pengalaman sendiri. Walaupun begitu, anda dinasihati menulis dengan penuh bertanggungjawab dan jagan mengada-adakan perkara yang tidak benar dan tidak masuk akal.
*Menterjemahan entri ensiklopedia yang lain, dengan pendekatan [[terjemahan]] bebas.
 
==Mengenai Jabatan Pengajian Bahasa Melayu, Kolej Selatan==