Wikipedia:Tanggungjawab penyelia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Johnleemk (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Penyelia''' adalah Wikipediansseorang [[Wikipedia:Ahli Wikipedia|ahli Wikipedia]] yang mempunyai "''hak sysoppentadbiran''" (''sysop rights'').
Polisi semasa Wikipedia adalah memberikan hak ini secara bebas "liberal" pada sesiapa yang telah menjadi penyumbang Wikipedia aktif untuk agak lama dan secara amnya ahli masyarakat yang diketahui dan dipercayai.
 
"Ini bukanlah hal yang besar," seperti dikatakan Jimbo.
 
SysopsPenyelia tidak dianugerahkan sebarang ''kuasa'' istimewa, dan sama dengan orang lain dari segi tanggungjawab penyuntingan. Sesetengah ahli Wikipedia menganggap termaistilah "Sysop" dan "Penyelia" merupakansebagai tidak normal ''misnomers'', disebabkan ia hanya menandakan pengguna Wikipedia yang performance-kelihatan dan kankangan berasaskan keselamatan pada beberapa ciri dibenarkan kerana mereka kelihatanseperti orang yang boleh dipercayai dan memohon dengan sopanberpengalaman.
 
== Apa yang istimewa? ==
 
Aturcara Wiki mempunyai beberapa ciri terhad,tetapi amat penting. SysopsPenyelia boleh:
 
=== Melindungi lamanMelindungilaman ===
 
* Sunting [[Laman Utama]], dan [[Wikipedia:laman dilindungi|laman dilindungi]] yang lain. Untuk maklumat dan garis panduan, lihat [[Wikipedia:Rencana terpilih pada Laman Utama]]. Anda boleh mencadangkan perubahan di sana atau di [[Perbualan:Laman Utama]]. Laman Utama sering menjadi sasaran pengacau; melindunginya merupakan satu tolak ansur agar laman hadapan bebas dari carutan rawak.
Baris 16:
* Lindung dan nyah lindung laman. Laman hanya dilindungi dalam kes istimewa - untuk maklumat dan garis panduan, lihat [[Wikipedia:Polisi perlindungan]].
 
=== PadamMemadam dan pulih (nyah padam) memulih===
 
* Laman dipadam dan sejarah mereka. Untuk maklumat dan garis panduan, lihat kedua [[Wikipedia:polisi pemadaman]] dan (seharusnya) [[Wikipedia:Panduan pemadaman untuk penyelia]]. Untuk mencadang laman untuk dipadam ('''selepas''' membaca laman polisi dan garis panduan!), lihat [[Wikipedia:Undi untuk pemadaman]]. Kadangkala pemadaman merupakan masalah teknikal, yang mana laman lencungan perlu dipadamkan bagi menamakan rencana, atau laman yang sejarah telah dipecahkan dan perlu dipadam dan pecahan digabungkan kembali. Diwaktu yang lain, ianya merupakan pembersihan suntingan sampah pada laman tanpa isi sebenar, atau menghapuskan bahan yang ditampal dari laman lain dan melanggar [[wikipedia:hakcipta|hakcipta]].
Baris 24:
* Imej kekal dipadamkan. Ini merupakan keputusan tidak boleh ubah: apabila sesuatu imej dipadamkan, ia kekal padam. Untuk maklumat dan garis panduan, lihat [[Wikipedia:Polisi penggunaan imej]]. Untuk mencadangkan imej untuk dipadamkan (selepas membaca polisi), lihat [[Wikipedia:Undi untuk pemadaman]]. Untuk mencabar keputusan memadamkan imej, pastikan anda masih mempunyai salinan imej (sekiranya tidak, tiada cara memulihkannya), kemudian lihat [[Wikipedia:Undi untuk batal pemadaman]]. Sebenarnya tiada sebab tertentu pemadaman imej tidak boleh diundur; ini hanyalah cara perisian ini bertindak pada masa ini.
 
===Mengembalikan Memulihkanke asal===
 
* [[wikipedia:Revert|Revert]] laman dengan pantas. Apabila melihat sumbangan pengguna, pautan yang kelihatan seperti [<u><font color=blue>rollback</font></u>] muncul sebelah suntingan yang terdapat di puncak sejarah suntingan. Klik pada pautan memulihkan suntingan akhir yang tidak disunting oleh pengguna tersebut, dengan ringkasan sunting ''(Reverted to last edit by X)''. Ini memudahkan pemulihan suntingan oleh penconteng ( ''vandal'' ) yang tidak dikenali. Sila ambil perhatian, bahawa semua pengguna, termasuk yang tidak log masuk , mampu memulihkan laman.
 
=== SekatMenyekat dan tarik balikmelepaskan sekatan ===
 
* Penyelia boleh sekat dan tarik balik sekatan menyunting alamat IP. Inilah harus diguna hanya untuk mennghalang vandalisme yang tidak terhenti. Penyekatan tidak harus diguna untuk menyembunyikan pendapat yang kurang popular, vandalisme yang jarang, dan sebagainya.
Baris 38:
* Tengok [[Istimewa:Ipblocklist]] untuk alamat IP dan pengguna yang kini disekat.
 
===Ruangnama Database queries MediaWiki===
 
* Until July 29 2003, sysops were able to perform direct read-only queries on the English Wikipedia's database.The privilege was removed by [[User:Eloquence|Eloquence]] due to excessive load on the database and sysops were asked to request a developer run a query for them instead at [[Wikipedia:SQL query requests]] or to download the [http://download.wikipedia.org/ backup dump] and a [[MySQL]] database and perform queries locally. At some point, sysop queries were re-enabled, perhaps accidentally, and since this there has been some dispute about whether or not sysops are allowed to run them. If you do choose to do so, [[User:Tim Starling|Tim Starling]] recommends that you only do this when a developer is on hand at the [[Wikipedia:IRC channel|#Wikipedia IRC channel]] to kill the query should anything go wrong. Please also be aware that [[Wikipedia:Database queries]] recommends not running any queries that would take more than ten seconds.
 
=== MediaWiki namespace ===
 
* As of [[6 December]], sysops can edit the pages in the [[Wikipedia:MediaWiki namespace|MediaWiki namespace]] which affect the message that appears at the top of pages such as the [[Special:Whatlinkshere]] and the page that a blocked user will see when they try to edit a page.
 
===Lain-lain===
* 'Memindahkan' kaegori
 
== Menjadi penyelia ==
 
== Becoming an administrator ==
 
If you would like sysop access add your name to [[Wikipedia:Permohonan menjadi pentakbir]].
Baris 58 ⟶ 55:
If you are granted access, we ask that you exercise care in using these functions, especially the ability to delete pages and their history, to delete images (which is permanent!), and the ability to block IP addresses.
 
== Developers ==
 
[[id:Wikipedia:Tanggung Jawab Pengurus]]
The other degree of access is "developer", for those who can make direct changes to the [[Wikipedia software]] and database.
Check out [[Wikitech-L]] and [[Wikipedia:Developers]].