Perbezaan antara semakan "Wikipedia:Jangan hentam pengguna baru"

tiada ringkasan suntingan
 
'''Hentam orang baru''' merupakan sejenis tabiat buruk manusia. Perkara ini seharusnya dielakkan oleh semua ahli wikipedia kerana Wikepedia meruapakan satu komuniti yang terbuka. Sesiapa yang berminat untuk belajar adalah digalakkan menyertai komuniti ini.
Wikepedia meruapakan satu komuniti yang terbuka. Sesiapa yang berminat untuk belajar adalah digalakkan menyertai komuniti ini. Penghentaman pengguna baru bukanlah sebahagian daripada budaya kita. Selain itu tindakan ini juga akan menjejaskan perkembangan laman wikipedia. Ini adalah kerana perkembangan wikipedia adalah bergantung kepada pengguna yang ingin menyumbang. Kemasukan pengguna baru seharusnya dialu-alukan supaya lebih banyak orang yang turut menyertai pasukan penyuntingan wikipedia.
 
== Sebab Tidak Hentam Pengguna Baru ==
*Kita seharusnya menghargai pengguna baru. Kerana dengan adanya penyertaan pengguna baru, komuniti wikipedia dapat berkembang dan seterusnya dapat memajukan wikipedia sendiri. Ingat, wikipedia merupakan suatu ensiklopedia yang disunting oleh sukarelawan semata-mata!
*Pengguna baru adalah mereka yang harus dimaafkan apabila mereka melakukan kesalahan teknikal. Sebagai orang baru, mereka adalah tidak biasa dengan fungsi-fungsi penyuntingan, maka dengan itu mereka mudah melakukan kesalahan dengan tidak segaja, maka maafkan mereka,seterusnya memberikan tunjuk ajar yang wajar.
*"'''Berani menyunting!'''" inilah moto wikipedia! Di wikipedia, semua orang adalah diberi kuasa untuk menyunting dan pegemaskini adalah sangat digalakkan. Maka, berilah galakkan kepada pengguna baru untuk menyunting, dan bukan menghentam mereka!
 
== Tindakan yang boleh ditakrifkan sebagai menghentam ==
*Marah-marah
*Memberi komen yang keras kepada suntingan yang dibuat.
*Melakukan perubahan yang mendadak ke atas hasil suntingan pengguna baru.
839

suntingan