Wikipedia:Autobiografi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ychmatematik (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Ychmatematik (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{panduan}}
Wikipedia adalah satu laman untuk mempromosikan ilmu dan bukan laman untuk mempromosikan diri anda. Dengan itu, jagan mulakan entri yang bertemakan diri anda. Sekiranya anda ingin memperkenalkan diri anda, anda boleh menggunakan laman pengguna diri anda.
 
Wikipedia adalah satu laman untuk mempromosikan ilmu dan bukan laman untuk mempromosikan diri anda. Dengan itu, jagan mulakan entri yang bertemakan diri anda. Sekiranya anda ingin memperkenalkan diri anda, anda boleh menggunakan [[laman pengguna]] diri anda.
 
== Masalah Autobiografi ==
Autobiografi merujuk kepada riwayat hidup yang ditulis sendiri. Di pasaran buku, kita adalah tidak asing untuk berjumpa buku-buku autobiografi yang ditulis oleh orang-orang ternama. Tetapi di wikipedia, ia adalah tidak menggalakkan penggunanya mecipta laman autobiografi. Tindakan ini dianggap tidak sopan, dan lebih penting lagi telah melanggar prinsip [[NPOV]]. Maka daripada itu anda dinasihati menunggu orang lain untuk menulis tentang diri anda, sekiranya cerita anda dapat memanfaatkan orang lain.
 
[[ar:ويكيبيديا:سيرة ذاتية]]
[[da:Wikipedia:Selvbiografier]]
[[de:Wikipedia:Selbstdarsteller]]
[[es:Wikipedia:Autobiografía]]
[[hu:Wikipédia:Önéletrajz]]
[[pl:Wikipedia:Tworzenie_artyku%C5%82%C3%B3w_o_w%C5%82asnej_osobie]]
[[ja:Wikipedia:自分自身の記事をつくらない]]
[[zh:Wikipedia:成為維基百科傳記的標準]]