Kapal selam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zamwan (bincang | sumb.)
Zamwan (bincang | sumb.)
Baris 31:
Kapal selam ketenteraan biasanya terbahagi kepada dua jenis: kapal selam pengangkut [[peluru berpandu balistik]] dan kapal selam penyerang. (Selain kapal selam janis ini terdapat banyak jenis [[kapal selam katek]] ([[bahasa Inggeris]]: ''midget submarine'') yang jauh lebih kecil, digunakan untuk sabotaj, mengintip dan pengangkutan rahsia. Malah angkatan kapal selam [[Korea Utara]], dianggarkan yang keempat terbesar di dunia pada tahun 1990-an, kebanyakkannya terdiri kapal selam kecil. Juga selain daripada dua jenis di atas, adalah kapal selam [[Jerman]], [[Type XIV U-boat|''milch cow'']] [[Perang Dunia II]]: kapal bekalan boleh menyelam.)
 
Kapal selam ''[[peluru berpandu balistik]]'' (atau ''boomers'', dalam loghat Amerika) membawa [[peluru berpandu]] [[senjata nuklear]] bertujuan untuk menyerang sasaran strategik seperti bandar atau silo peluru berpandu yang terletak di mana-mana kawasan di dunia. Kesemuanya [[berkuasa nuklear]], untuk mengekalkan ciri-ciri paling senyap dan paling tahan menyelam. Ia memainkan peranan penting dalam ''mutual deterrence'' semasa perang dingin: kerana kedua-dua [[Amerika Syarikat]] dan [[Russia|Soviet Union]] mempunyai keupayaan (atau tidak dapat menjamin) kemusnahan sepenuhnya negara yang diserang sekiranya salah satu menyerang, menjadikan kedua negara terhalang "deterred". Negeri [[China]] juga mempunyai sebuah kapal selam balistik (kelas Xia).
 
[[Kapal selam kelasKelas George Washington]] "boomers" dinamakan sempena "rakyat Amerika terkenal" dan kemudiannya [[kapal selam kelasKelas Ohio]] dinamakan sempena nama negeri, dengan pengecualian sebahagian "rakyat Amerika yang terkemuka" adalah orang asing dan [[USS Henry M. Jackson (SSBN-730)|SSBN-730]] dinamakan sempena nama Senator.
 
Kapal selam yang direka untuk menyerang [[kapal dagang]] atau [[kapal perang]] lain dikenali sebagai kapal selam '"penyerang''" atau "pembunuh pemburu" ( ''hunter-killer'' )''. Kapal selam penyerang biasanya membawa [[torpedo]] untuk menyerang kapal tentera laut, dan kadang kala [[peluru berpandu kruisekrus]] untuk menyerang sasaran daratandarat atau perkapalankapal. kapalKapal selam penyerang menggunakan pelbagai sistem tujahan. Kebanyakannya menggunakan gabungan diseldiesel-eletrik yang serupa dengan apa yang dimajukan pada awal [[abad ke 20]], banyak yang menggunakan kuasa nuklear, dan semakin banyak yang menggunakan bentuk lain [[tujahan bebas udara]] seperti [[sel bahan api]] atau [[enjin Stirling]]. Kesemua kapal selam penyerang Amerika Syarikat menggunakan kuasa nuklear. Kesemua kapal selam Amerika Syarikat (yang mempunyai nama sebenar dan bukannya nama ''alphanumerik'') dinamakan sempena "makhluk laut dalam" sehingga [[kapal selam kelasKelas Los Angeles|kelas ''Los Angeles'']], yang dinamakan menurut nama bandar di A.S - dengan pengecualian beberapa buah yang dinamakan menurut ahli politik, dan kelas baru [[USSKapal Seawolfselam (SSN-21)Kelas Seawolf|kelas ''Seawolf'']], yang menerima nama tradisional untuk yang pertama, nama negeri untuk kedua, dan nama presiden untuk yang ketiga.
 
==Sejarah kapal selam==