Kampung Seberang Tuan Chik Haji: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Paijang (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'Pengenalan Sebuah perkampungan nelayan yang terletak ditepi sungai utama Terengganu. Kampung ini dinamakan Seberang Tuan Chik Haji kerana terpisah dengan sung…'
 
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
Sebuah'''Kampung Seberang Tuan Chik Haji''' ialah sebuah perkampungan nelayan yang terletak ditepidi sungai[[Kuala utamaNerus]], di tepi [[Sungai Terengganu]], [[Terengganu]]. Kampung ini dinamakan Seberang Tuan Chik Haji kerana terpisah dengan sungai Terengganu untuk menghubungkan Bandarayabandar [[Kuala Terengganu]]. selainSelain itu kebanyakan penduduk awal disinidi dihunisini olehmerupakan para saudagar dari timurTimur tengahTengah yang berdagang ditanahdi melayuTanah Melayu kemudian menyusur ke negeri terengganuTerengganu dan menetap dipinggirdi sungaipinggir Sungai Terengganu. Mereka berkawinberkahwin dengan orang tempatan dan beranak pinak dan kebanyakan mereka mempunyai pangkat Syed dan Tuan dihadapandi hadapan nama mereka. Terletak bersebelahan dengan kampung Bukit Tumbuh ,Kg Bt Kandis, kg serdang baru dan Kg Pengkalan Batu dibawah jajahan Kg Bukit Tunggal yang lebih dikenali orang awam.
Pengenalan
 
Kampung ini terletak bersebelahan dengan kampung Bukit Tumbuh, Kg Bt Kandis, Kg Serdang Baru dan Kg Pengkalan Batu di bawah jajahan Kg Bukit Tunggal. Kampung ini betul-betul terletak di sebelah kiri Jambatan Sultan Mahmud sekiranya dari bandar Kuala Terengganu selepas menyusuli tapak tol jambatan tersebut yang berada di atas Pulau Hajjah Siah.
Sebuah perkampungan nelayan yang terletak ditepi sungai utama Terengganu. Kampung ini dinamakan Seberang Tuan Chik Haji kerana terpisah dengan sungai Terengganu untuk menghubungkan Bandaraya Kuala Terengganu selain itu kebanyakan penduduk awal disini dihuni oleh para saudagar dari timur tengah yang berdagang ditanah melayu kemudian menyusur ke negeri terengganu dan menetap dipinggir sungai Terengganu. Mereka berkawin dengan orang tempatan dan beranak pinak dan kebanyakan mereka mempunyai pangkat Syed dan Tuan dihadapan nama mereka. Terletak bersebelahan dengan kampung Bukit Tumbuh ,Kg Bt Kandis, kg serdang baru dan Kg Pengkalan Batu dibawah jajahan Kg Bukit Tunggal yang lebih dikenali orang awam.
Kampung ini betul-betul terletak disebelah kiri jika kita melalui jambatan sultan Mahmud sekira kita bermula dari Bandar K.Terengganu selepas menyusuli tapak tol Jambatan tersebut yang berada diatas pulau hajjah siah.
 
Punca utama pendapatan penduduk disini ialah menjadi Nelayan[[nelayan]] dan Petani[[pertanian|petani]] diawaldi penempatanawal penempatan. Kini kehidupan sudah berubah hanya segelintir yang masih meneruskan kerja-kerja tradisi ini iaitu menjadi nelayan dan petani. Kebanyakan nelayan disini mencari rezeki dilautdi dalamlaut dalam dengan cara memancing. Mereka juga menawarkan pakej kepada kaki-kaki pancing dan aktiviti mencadang sotong bila musim sotong menjelma.
 
Tiada aktiviti lain untuk menampung pendapatan penduduk disini selain aktiviti diatasdi atas. Kini sudah banyak rumah-rumah cantik berdiri dikawasandi kawasan kampung ini kebanyakan penjawat jawatan pegawai kerajaan , Kontraktor kontraktor, Penguruspengurus Syarikatsyarikat besar dan Ahliahli Perniagaanperniagaan. Mereka teruja menetap dan membina rumah disinidi sini kerana terletak dikawasandi kawasan yang strategik dan berhampiran dengan bandaraya dimanadi mana hanya memakan masa 15 minit sahaja untuk sampai ke pusat bandarayabandar.
 
Kampung ini hanya mempunyai Ketua Kampung a.k.a pengerusi JKKK kampung. Penghulu mesti dirujuk kepada penghuluPenghulu kualaKuala nerusNerus yang terletak di kampungKampung bukitBukit tokTok bengBeng.
 
Kebanyakan anak-anak penduduk disinidi sini bersekolah di sek.renSekolah btRendah tunggalBt Tunggal, sekSekolah menengahMenengah btBt.tunggal Tunggal dan sekSekolah renRendah btBt.tumbuh Tumbuh. Hanya Tabika Kemas sahaja disediakan di kampung ini.
 
{{Terengganu}}
Hanya Tabika Kemas sahaja disediakan dikampung ini.
 
[[Kategori:Tempat di Terengganu]]
Jika tuan-puan berkunjung kesini. Boleh lihat keindahan alam apabila pergi berdekatan tebing sungai kampung ini dimana anda boleh saksikan dari jauh Taman Tamadun Islam Terengganu serta 2 buah pulau iaitu pulau duyong dan pulau hajjah siah yang terletak didalam sungai Terengganu. Kaki-kaki memancing ramai singgah disini.