Bomis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 36:
'''Bomis''' merupakan sebuah syarikat [[dot-com]] yang diasaskan oleh [[Jimmy Wales]] dan [[Tim Shell]] pada tahun [[1996]]. Kegiatan perniagaan utamanya ialah penjualan iklan-iklan dalam portal gelintar Bomis.com, serta pemberian sokongan kepada [[Nupedia]] dan [[Wikipedia]] yang merupakan projek-projek [[ensiklopedia]] bebas. Sejak tahun 2006, Shell ialah Ketua Pegawai Eksekutif untuk Bomis.
 
Dalam tapak Bomis.com, Bomis mencipta dan mengehoskan [[gelang web]] berdasarkan istilah-istilah gelintaran yang popular. Gelang-gelang itu pada suatu masa dikategorikan secara umum sebagai "Wanita", "Hiburan", "Sukan", "Dewasa", "Lain-lain" dan "Fiksyen sains".[http://www.bomis.com/whatsnew/] Kategori "Dewasa", "Wanita" dan "Hiburan" adalah kategori yang terpopular dan sering dikemaskinikan. Selain itu, Bomis juga mengehoskan sebuah salinan panduandirektori gelintaran "[[Projek PanduanDirektori Terbuka]]" yang dimiliki oleh [[America Online]]. Hasil daripada halaman-halaman gelintaran berkait dijanakan oleh pengiklanan dan [[pemasaran gabungan]].
 
Bomis mengelolakan sebuah tapak web yang digelarkan ''Bomis Premium'' di premium.bomis.com sehingga 2005. Tapak web ini memberikan pelanggan-pelanggan capaian untuk gambar-gambar foto [[karya erotik|erotik]] yang menonjolkan 403 orang [[model]] yang berbeza-beza (54,658 gambar pada jumlahnya), dan video-video model dalam kesemua keadaan penanggalan pakaian dan lagak-lagak yang tidak senonoh.[http://premium.bomis.com/indexpotd.html] Sehingga pertengahan 2005, Bomis juga menonjolkan ''Laporan Wanita Bomis'', [[log web]] (''blog'') percuma, penerbitan berita dan ulasan mengenai orang yang terkenal, model-model, serta [[hiburan dewasa]].