Pemikiran magis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ychmatematik (bincang | sumb.)
Ychmatematik (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Pemikiran magis ialah satu bentuk pemikiran yang sentiasa mengkaitkan peristiwa yang berlaku dengan [[kuasa ghaib]]. Pemikiran adalah berdasarkan andaian segala sesuatu itu adalah hasil daripada pengaruh alam ghaib.
 
Satu perumpamaan yang bagi pemikiran magis ialah:
Baris 20:
kerana dia membawa nasib buruk.
</pre>
 
Pemikiran magis merupakan sesuatu yang tidak dapat membantu penyelasaian masalah. Sebalik ia akan merunsingkan sesiapa yang terbawa-bawa akannya.
 
== Sebab-sebab Terbentuknya Pemikiran Magis ==
Baris 31 ⟶ 33:
pikiran magis yang berpengaruh pada perilakunya...
</pre>
 
Satu lagi faktor yang membentuk pemikiran magis ialah keterlibatan dalam [[judi|perjudian]]. Oleh kerana perjudian merupakan suatu permaianan yang menerntukan menang-kalah secara rambang, maka segala rasional adalah hilang dayanya untuk menyelesaikan masalah menang-kalah dalam perjudian. Maka si penjudi adalah terdorong untuk menyelesaikan masalah dalam perjudian melalui pemikiran magis. Contohnya, Si Ahkau sentiasa kalah dalam perjudian, maka untuk mengubah nasib ini, maka Ah Kau tercari-cari kuasa luar biasa yang dapat mengubah keadaan ini, kerana, kemenangan dalam [[judi]] memamg tidak dapat dicapai melalui usaha ataupun ikthtiar, selain bergantung kepada [[nasib]] semata-mata.
 
 
[[category: Falsafah]]