Kontena: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Orhanghazi (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Orhanghazi (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 18:
Unit jenis [[tukar badan]] (''Swap body'') yang lebih ringan memiliki lubang kunci seperti kontena biasa, tetapi terdapat kaki boleh lipat di bawahnya untuk memudahkannya dialihkan antara trak tanpa menggunakan kren.
 
Setiap kontena ditandakan dengan tanda piawai [[ISO 6346]] (kod pemilikan) 4 susunan huruf yang diakhiri dengan huruf U, diikuti dengan 6 nombor dan satu digit pemeriksaansemak.
 
Kapasiti kontena sering dinyatakan dalam "unit bersamaan dua puluh kaki" ("[[TEU]]" atau ''teu''), yang bersamaan dengan saiz piawai sebuah kontena 20 kaki (panjang) × 8 kaki (lebar). Sebagai satu unit anggaran, ketinggian kontena tidak diambil kira, contohnya sebuah kontena 20 kaki ''kiub tinggi'' yang tingginya 9 kaki 6 inci (2.90 m) dan kontena ''separuh tinggi'' yang tingginya 4 kaki 3 inci (1.30 m) juga dikira sebagai satu [[TEU]]. Begitu juga dengan kontena 45 kaki panjang yang dikira sebagai 2 TEU walaupun saiznya lebih besar dari 2 TEU. Dua TEU bersamaan dengan "unit bersamaan empat puluh kaki" ('''FEU''')