Changkat Pinggan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
Terdapat juga kedai2 runcit yang dikendalikan oleh orang kampong ini seperti Pak Rashid,Tok Lidin(Peruncit yang ulung)sekitar tahun 50an,Yob Bahari,Pak Yeop Brahim yang diambil alih oleh anaknya Yang Fie,Anjang Bahari,Pakcik Salleh Tan(ketua kampong terakhir).
 
Anak2 kampong ini bersekolah di sekolah kampong Changkat Pinggan dimana guru2nya ada yang tinggal dikampong ini dan ada yang berulang alik dari Kg. Bukit Pekan dengan menaiki sampan atau bot(bot ini adalah kepunyaan Anjang Bahari). Antara guru2 yang terkenal mengajar dikampong ini seperti Cikgu Jalalludin(guru besar paling lama),cikgu Ariffin (dari lambor)juga paling lama sehingga menjadi guru besar akhirnya,cikgu Arbi(terkenal dengan garangnya diaklangan anak murid),cikgu Zainal(Guru bahasa Inggeris)terkenal kerana suka mengendap dan menangkap murid yang buat bising dalam kelas,cikgu adnanAdnan(dari Banir-air Kuning Kampar),cikgu Mustapha, '''''Ustaz Zainal Yasih(dari Pulau Tiga Kg. Gajah)sekarang beliau pencen menetap di Chepor Ipoh,beliau merupakan seorang ustaz yang gigih mengajar pelajaran agama''' '''sehingga tiga orang daripada penduduk kampong ini dapat melanjutkan pelajaran disekolah menengah agama berasrama penuh Sekolah Izzuddin Shah dan Sek Raja Perempuan Taayah antaranya Zulkernain b. Ramli(Sehingga melanjut ke kolej Islam Klang dan seterus ke Universiti Malaya,menjawat sebagai akauntan dan telah berpencen dengan jawatan terakhir Pengurus Bank islam Pulau Pinang,sekarang menetap diTaiping),Abdul Wahab b. Haji AdulAbdul Rashid atau Pak Rashid(menjawat jawatan Pegawai Kastam dan sekarang menetap di Ipoh Jabatan Kastam Diraja Perak) dan Hamidah bt. Husin (menjawat Pembantu Tadbir/operator Pelbagai Jabatan,sekarang tinggal di Kuala Lumpur).Antara anak kampung ini yang ulung memegang jawatan kerajaan seperti Aminah bt. Saad( Pak Tang)bertugas dengan Jabatan Pos(Ketika itu masih dalam kerajaan)Mustafa Al Bakri b. Yeop Ibrahim Pegawai Luar FELDA (Sekarang bertugas dengan Jabatan Haiwan dan menetap di Ipoh).'''''
 
Punca pendapatan orang kampung ketika itu adalah menangkap ikan,berladang,menoreh getah dan menanam ubi China secara kontrek.