Changkat Pinggan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
Pada tahun [[2006]], tapak perlombongan tersebut menjadi kawasan penternakan itik dan juga tempat nelayan darat menangkap ikan sebagai sumber pendapatan bagi kampung yang berada di sekitarnya.
 
Ketua Kampung Changkat Pinggan yang pertama ialah Tok Mat Lidin (arwah) dan seterusnya diganti pula dengan Ketua Kampung yang terakhir ialah [[Encik Saleh Bin Tan]]. Antara penduduk yang dikenali menduduki kampung ini seperti Pakcik Putih, Pak cu Ri, Pak Umor(Kepala kontrek menanam ubi China)Pak Umor Tukang Bubu Raya yang paling mahir dikampong ini yang tinggal disebelah darat,Imam Pak Alang Taib, Tuan Haji Ramli, Pak Li Tukang,Yob Rajak,, Pak Man Imam ,Pak Sohor dan Tokcik Tan (adalah yang tertua di kampung ini),Anjang Bahari,Pak Tang,Pak Malik,Pak Yusuf Kemek,Pak Yeop Selam,Pak Yusof Pekak, Pawang Pak Brahim,Bidan Wan Yong, Wan Mah,Wan Kiah (Wanita tertua iaitu Kakak kepada PalPak Sohor),Pak Mat Nayan(boleh menjadi bomoh budak dan pembuat bubu untuk menangkap ikan ),Pak Husin,Pak Abas,Pak Majid,Pak Dimin Jawa,Pak Hamid Kendor,Pak Hashim Dayak,Pak Sudin (juga terkenal dengan bomoh budak2)Pak Jabor juga merupakan bilal lama masjid,Pak Bidin,Pakcik Ketong,Pak Shoib,Abang Dibak (Kepala Kontrek menanam ubi China)Bilal Mail dan Bilal Yob Nomad(adalah kaum muda yang aktif dalam menguruskan hal ehwal masjid)Yob Md Nor, Mihat dan Ibrahim matMat Serah.
 
Antara kaum muda yang berkebolehan dalam bidang pengajian agama seperti Mat Keli(nama panggilan- namaqnama sebenar Muhamamad)anak Imam Pak Alang Taib dan Yang Fie(Shafie)juga merupakan guru al quran dikampong ini selain daripada Tok2 Imam,ada juga guru quran dikalangan kaum tua seperti Pak Sohor,Pak Ghaffor,Pak Rashid,Pak Jabor. Kelas2 pengajian fardhu ain dewasa tok guru telah dikendalikan oleh Pak Rashid iaitu anak seorang ketua Kampung Kuala Kinta yang berpindah kekampong ini sekitar tahun 1960an.Kelas pengajian tersebut yang diadakan dimasjid tua kampung ini yang terletak ditepi tebing sungai, antara guru yang mengajar adalah Tuan guru Haji Ahmad Damanhuri b. Abdul Wahab.
 
Aktiviti2 pemuda dikampong ini adalah dipelopori oleh pemuda seperti Yang Fie,Abang Mat Keli,Abang Kasim,Duan,Din Gemboi,Halid Yusof Kemek dan adiknya osman,Mat Pak Tang, Hamid Pak Shoib,Pak Unggai(arwah),Duee & Abu(anak Pak Yeop selam),Tan Tolol,Aziz adik Tan,Hambali Pakcik Puteh,Nan Pak Hamid Kendor.
Baris 10:
Tukang Gunting yang terkenal di kampong ini Seperti Pak Jaafor(adalah yang terlaris sekali hingga tak menang tangan), Pak Dimin,Pak shoib,Mat Dimin,Junus dan juga Pak Cu Ri.
 
Terdapat juga kedai2 runcit yang dikendalikan oleh orang kampong ini seperti Pak Rashid,Tok Lidin(Peruncit yang ulung)sekitar disekitar tahun 50an),Yob Bahari(dikedai ini terdapat panggung TV - orang yang pertama membeli TV menggunakan injin generator- ramai orang kampong kecil besar tua muda pergi nonton bayaran nya hanya sekitar 10 sen dan 20 sen kalau cerita melayu),Pak Yeop Brahim yang diambil alih oleh anaknya Yang Fie,Anjang Bahari,Pakcik Salleh Tan(ketua kampong terakhir).
 
Anak2 kampong ini bersekolah di sekolah kampong Changkat Pinggan dimana guru2nya ada yang tinggal dikampong ini dan ada yang berulang alik dari Kg. Bukit Pekan dengan menaiki sampan atau bot(bot ini adalah kepunyaan Anjang Bahari). Antara guru2 yang terkenal mengajar dikampong ini seperti Cikgu Jalalludin(guru besar paling lama),cikgu Ariffin (dari lambor)juga paling lama sehingga menjadi guru besar akhirnya,cikgu Arbi dengan gaya vespa nya(terkenal dengan garangnya diaklangandikalangan anak muridmuridnya-tabiatnya suka pulas perut),cikgu Zainal(Guru bahasa Inggeris)terkenal kerana suka mengendap dan menangkap murid yang buat bising dalam kelas,cikgu Adnan(dari Banir-air Kuning Kampar),cikgu Mustapha, '''''Ustaz Zainal Yasih(dari Pulau Tiga Kg. Gajah)sekarang beliau pencen menetap di Chepor Ipoh,beliau merupakan seorang ustaz yang gigih mengajar pelajaran agama''' '''sehingga tiga orang daripada penduduk kampong ini dapat melanjutkan pelajaran disekolahkesekolah menengah agama berasrama penuh Sekolah Izzuddin Shah dan SekSekolah Raja Perempuan Taayah Ipoh Perak antaranya Zulkernain b. Ramli(Sehingga melanjut ke kolej Islam Klang dan seterusseterusnya ke Universiti Malaya,menjawat jawatan sebagai akauntan dan telah berpencen dengan jawatan terakhir Pengurus Bank islam Pulau Pinang,sekarang menetap diTaiping),Abdul Wahab b. Haji Abdul Rashid atau Pak Rashid(menjawat jawatan Pegawai Kastam dan sekarang menetap di Ipoh Jabatan Kastam Diraja Perak) dan Hamidah bt. Husin (menjawat Pembantu Tadbir/operator Pelbagai Jabatan,sekarang tinggal di Kuala Lumpur).Antara anak kampung ini yang ulung memegang jawatan kerajaan seperti Aminah bt. Saad( Pak Tang)bertugas dengan Jabatan Pos(Ketika itu masih dalam kerajaan)Mustafa Al Bakri b. Yeop Ibrahim Pegawai Luar FELDA (Sekarang bertugas dengan Jabatan Haiwan dan menetap di Ipoh).'''''
 
Punca pendapatan orang kampung ketika itu adalah menangkap ikan,berladang,menoreh getah dan menanam ubi China secara kontrek.
Terdapat khidmat bot atau dikenali dengan sebutan '''"kapal"''' kata orang kampung ini sebagai pengangkutan air melalui sungai kitakinta menuju ke Telok Anson nama pekan ini ketika itu dan sekarang dikenali dengan nama Teluk Intan dimana setiap petang selasa bot ini yang diusahaka oleh Pak Haji Razak akan datang kekampong ini untuk mengambil penumpang.Bot ini akan bermalam di jeti kampung ini dan pada ke esokan harinya selepas subuh akan bertolak menuju ke Telok Anson.Setelah selesai urusan disana(Telok Anson) bot tersebut akan bertolak balik ke kampung ini sehingga lewat malam baru sampai.
 
Kampung ini juga pada ketika dulu amat terkenal dengan pengeluaran buah-buahan seperti buah cempedak dan rambutan yang enak dan cantik isi buahnya hingga tersebar diserata pelusuk kampung yang berhampiran dengan nya.
 
Jalan raya tiadatidak bertar tidak terdapat pada masa itu cuma jalan yang berpasir sahaja iaitu ehsan dari syarikat lombong yang menghubungimembuatnya bagi menghubung antara kampung ini ke pekan Sungai Galah,Changkat Tin, Kg.Timah dan Tg.Tualang seterunya ke bandar Ipoh dan boleh juga menuju ke Kampar dengan melalui feri Changkat Badak, Tronoh Mines dimana busbas akan berpusing di terminal feri tersebut untuk mengambil penumpang.
 
Sejarah nama Changkat Pinggan ini berasal dari '''"pinggan"''' yang kononnya ia telah disediakan oleh [[orang bunian]] apabila ada kenduri di kampung ini seperti upacara membela kampong setiap tahun dengan mengadakan jamuan bermacam aneka biskut dan kuih yang disediakan oleh setiap penduduk dikampong ini dan dibuat dengan cara membaca doa tolak bala dan makan bersama-sama seluruh penduduk kampung ini akan turut serta dan inilah merupakan satu acara yang misti dilakukan setiap tahun. Wallahu a'lam tidak diketahui sumber sebenarnya.
 
{{Perak}}