Sang Nila Utama: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Orhanghazi (bincang | sumb.)
Orhanghazi (bincang | sumb.)
Baris 3:
==Asal Usul==
 
Menurut [[Sejarah Melayu]], Sri Nila Pahlawan dari keturunan [[Zulkarnain|Iskandar Zulkarnain]] (bukan [[Alexander the GreatAgung]]) muncul di Bukit Siguntang Mahameru bersama dua saudaranya, Sri Nila Utama dan Sri Krishna Pandita.
 
Pada masa itu, Palembang diperintah oleh seorang Raja bernama [[Demang Lebar Daun]]. Apabila mendengar khabar ada anak raja besar keturunan [[Zulkarnain|Iskandar Zulkarnain]] turun di Bukit Siguntang, baginda pun terus ke sana untuk bersemuka dan mengambil berkat kebesaran anak raja itu. Nila Pahlawan kemudiannya berkahwin dengan anak kepada Demang Lebar Daun dan Tuan Telanai bernama Wan Sendari. Baginda kemudiannya mengambil alih takhta Palembang dari Demang Lebar Daun selepas satu sumpah setia. Baginda memakai gelaran "Sri Maharaja Sang Sapurba Paduka Sri Trimurti Tri Buana" (Sang Sapurba).
 
Sri Nila Pahlawan dikurniakan 4 orang anak iaitu Sang Maniaka, Sang Nila Utama, Puteri Chandra Dewi, Puteri Sri Dewi dan Puteri Mengindra Dewi.
 
Selepas serangan hebat tentera [[Majapahit]] pada kurun ke-13, baginda dan keluarga diraja yang lain berpindah ke Bintan dan baginda mangkat di sana. Baginda digantikan putera keduanya, Sang Nila Utama yang memakai gelaran "Sri Maharaja Sang Utama Parameswara, Batara Sri Tri Buana".
 
==Menubuhkan Singapura lama==