Persatuan Pemain Tenis Profesional: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JAnDbot (bincang | sumb.)
k bot membuang: eu:ATP
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: lt:Teniso Profesionalų Asociacija; perubahan kosmetik
Baris 1:
'''Persatuan Pemain Tenis Profesional''' ([[bahasa Inggeris]]: ''Association of Tennis Professionals'') atau '''ATP''' merupakan badan melindungi kepentingan pemain tenis lelaki antarabangsa. Ia ditubuhkan pada [[1972]] dan menganjurkan kejohanan tenis lelaki antarabangsa, ATP Tour sejak [[1990]].
 
== ATP Tour ==
ATP Tour meliputi kejohanan-kejohanan tenis profesional seperti [[ATP Masters Series]], [[ATP International Series Gold]], [[ATP International Series]] serta [[ATP Challenger Series]]. Pemain serta psukan beregu yang mempunyai mata ranking paling banyak pada akhir tahun bermain dalam [[Piala Masters Tenis]], yang dianjurkan bersama dengan [[Persekutuan Tenis Antarabangsa]] (ITF). [[Futures Tournament]] dianjurkan oleh ITF untuk membantu pemain membaiki ranking mereka. Manakala keempat-empat kejohanan [[Grand Slam (tenis)|Grand Slam]] dianjurkan oleh ITF.
 
Baris 23:
|}
 
== 2009 ==
Pada 2009, ATP Tour akan distrukturkan semula. Kejohanan-kejohanan akan dikelaskan sebagai 100 series, 500 series dan 250 series. '''1000 series''' merangkumi pertandingan di [[Indian Wells]], [[Miami]], [[Rome]], [[Madrid]], [[Kanada]], [[Cincinnati]], [[Shanghai]] dan [[Paris]], serta [[Akhir Masters Tenis]] di [[London]]. '''500 series''' pula meliputi pertandingan di [[Rotterdam]], [[Dubai]], [[Acapulco]], [[Memphis]], [[Barcelona]], [[Washington]], [[Beijing]], [[Tokyo]], [[Basel]] dan [[Valencia]].
 
== Warga ==
[[Etienne de Villiers]] ialah Pengerusi Eksekutif dan Presiden ATP, manakala [[Mark Young]] ialah Ketua Eksekutif Americas, [[Andy Anson]] Ketua Eksekutif Eropah, dan [[Brad Drewett]] Ketua Eksekutif Antarabangsa.
 
Baris 33:
'''Majlis Pemain ATP''' yang dianggotai oleh 10 orang pemain dan menasihati Lembaga ATP.
 
== Pautan luar ==
* [http://www.atptennis.com/ Laman rasmi]
 
== Lihat juga ==
*[[Persekutuan Tenis Antarabangsa]]
*[[Persatuan Tenis Wanita]]
Baris 61:
[[he:הסבב העולמי לגברים (ATP)]]
[[lv:Tenisa profesionāļu asociācija]]
[[lt:Teniso Profesionalų Asociacija]]
[[hu:Association of Tennis Professionals]]
[[nl:Association of Tennis Professionals]]