Sistem pesanan ringkas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JAnDbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: en:SMS
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: hy:SMS; perubahan kosmetik
Baris 1:
'''Sistem pesanan ringkas''' ataupun ''SMS'' (Short Message Service) adalah satu perkhidmatan yang ditawarkan melalui telefon bimbit untuk mengirim atau menerima pesanan pendek. Pada mulanya SMS dirancang sebagai sebahagian daripada [[GSM]], tetapi pada masa sekarang, perkhidmatan ini ditawarkan oleh jaringan-jaringan mobil lainnya termasuk rangkaian UMTS.
 
Satu pesanan ringkas ''SMS'' maksimum terdiri daripada 140 bait. Dengan kata lain, satu pesanan boleh memuatkan 140 [[Aksara (pengkomputeran)|aksara]] 8-bit, 160 aksara 7-bit atau 70 aksara 16-bit untuk [[bahasa Jepun]], [[Republik Rakyat China|China]] dan Korea yang memakai aksara [[Kanji]]. Selain 140 bait ini, ada data-data lain yang termasuk. Ada pula beberapa kaedah untuk mengirim pesanan yang lebih panjang daripada 140 bait, tetapi seorang pengguna harus membayar lebih daripada sekali.
Baris 5:
SMS juga mampu untuk mengirim grafik, audio dan video. SMS bentuk ini disebut [[MMS]].
 
Pesanan-pesanan SMS dikirim dari sebuah [[telefon bimbit]] ke pusat pesanan (SMSC dalam bahasa Inggeris). Di sini pesanan disimpan dan cubaan untuk menghantarnya dilakukan untuk beberapa kali. Setelah satu waktu yang telah ditentukan, biasanya 1 [[hari]] atau 2 hari, pesanan akan dihapuskan. Seseorang pengguna boleh mendapatkan pengesahan daripada pusat pesanan ini.
 
SMS sangat popular di [[Eropah]], [[Asia]] dan [[Australia]]. Di [[Amerika Syarikat]], SMS secara perbandingan jarang digunakan. Di tempat lain, SMS popular kerana agak murah dan kerap digunakan di kalangan remaja. Perkhidmatan pesanan ringkas ini jarang digunakan di kalangan pengguna yang agak berusia.
Baris 40:
[[gu:સંક્ષિપ્ત સંદેશ સેવા]]
[[ko:단문 메시지 서비스]]
[[hy:SMS]]
[[hi:शोर्ट मेसेज सर्विस]]
[[hr:SMS]]