Syarikat awam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Syarikat awam''' adalah [[syarikat]] atau [[perbadanan]] yang sebahagian atau seluruh [[sekuriti (kewangan)|sekuriti]]nya (seperti [[saham]] atau [[bon]]) dimiliki oleh masyarakatorang awam. Penjualan saham kekepada masyarakat dilakukan dengan cara ''[[Initial Public Offering]]'' (IPO) damdan kemudian [[bursa saham]]. IPO adalah proses penawaran saham kepada masyarakat untuk pertama kali.
 
Kebiasaannya, saham syarikat [[awam]] dimiliki oleh ramai pelabur manakala saham [[syarikat sendirian berhad]] dimiliki oleh beberapa orang pemegang saham sahaja. Akan tetapi, bukan semua syarikat yang memiliki ramai pemegang saham merupakan syarikat awam.
Baris 5:
== Penswastaan ==
Kurang umum, tetapi bukan tidak dikenali, adalah bagi sebuah syarikat awam untuk membeli hakmilik pemegang sahamnya dan menjadi swasta. Ini adalah lazimnya dibuat melalui satu pembelian umpilan kuasaan dan berlaku apabila pembeli itu percaya sekuriti itu telah dibawah nilai oleh pelabur. Syarikat-syarikat awam juga boleh menjadi swasta dengan mempunyai kesemua saham-saham mereka dibeli oleh seorang individu atau kumpulan pelabur kecil, atau oleh sebuah lagi syarikat yang swasta.
 
== Dagangan dan penilaian ==
Saham-saham bagi sebuah syarikat awam adalah sering didagangkan dalam [[bursa saham]]. Nilai atau "saiz" sebuah syarikat awam dipanggil [[permodalan pasaran]]nya, suatu istilah yang sering kali dipendekkan sebagai "modal pasaran". Ini adalah dikira sebagai jumlah saham-saham lebihan (kerana menentang kebenaran tetapi tidak semestinya dikeluarkan) kali harga setiap saham itu. Sebagai contoh, sebuah syarikat dengan dua juta saham lebihan dan harga setiap satu saham [[Dolar Amerika Syarikat|US$]]40 akan mempunyai permodalan pasaran US$80 juta.
 
== Lihat juga ==