Ahmed Yassin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Sheikh Ahmed Ismail Yassin''' (Bahasa Arab: الشيخ أحمد ياسين) dilahirkan di desa Al Jaurah, pinggiran Al-Mijdal, selatan [[semena...'
 
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Sheikh Ahmed Ismail Yassin''' ([[Bahasa Arab]]:
الشيخ أحمد ياسين) dilahirkan di desa [[Al Jaurah]], pinggiran [[Al-Mijdal]], selatan [[semenanjung Gaza]] (sekarang dekat [[AshkelonAshqelon]] di [[Israel]]). Tanggal lahirnya tidak diketahui secara tepat:menurut pasport [[Palestin]]nya, beliau lahir pada [[1 Januari]] [[1929]], namun beliau telah menyatakan sebenarnya beliau telah dilahirkan pada [[1938]]. Sedangkan sumber Palestin mendaftarkan tahun kelahirannya ialah pada tahun [[1937]]. Ketika masih [[kanak-kanak]], beliau dan keluarganya telah dipaksa menjadi pengungsi yang diakibatkan oleh perang dengan [[Israel]] pada tahun [[1948]].
Yassin mendirikan Hamas - ''[[al-Harakatul Muqawwamatul Islamiyah]]'' - dengan rakannya [[Abdel Aziz al-Rantissi]] dan [[Khaled Meshal]] pada tahun [[1987]]. Sheikh Ahmed adalah seorang [[tuna netra]] dan juga seorang [[paraplegic]] akibat kecelakaan [[olahraga]] pada masa mudanya sehingga beliau perlu menggunakan [[kerusi roda]] sepanjang sisa hidupnya. [http://islam.about.com/b/a/073913.htm]. Beliau merupakan pejuang [[Intifadhah]], [[jihad|mujahid]] [[dakwah]] yang berjuang menegakkan [[Islam]] dan penghulu pejuang kemerdekaan Palestin.