Pusa, Sarawak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Zamwan (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 899530 oleh 60.54.42.197 (Perbincangan) jgn guna pendapat sendiri
Baris 1:
'''Pusa''' merupakan sebuah [[bandar]], di [[Bahagian Betong]], [[Sarawak]], timur [[Malaysia]]. (Latitud: 1° 35' N Longitud: 111° 15' E). Ia terletak berhampiran bandar Beladin.
 
[[Kategori:Sarawak]]
 
{{Sarawak}}
Kampung Pusa merupakan sebuah kampung yang merupakan tempat asal pentadbiran bagi daerah kecil Pusa. Ianya terletak di seberang Pekan Pusa. . Buat masa sekarang penduduk Kampung Pusa adalah lebih kurang 5000 orang. Kampung Pusa dibahagi kepada tiga iaitu Kampung Hulu Pusa, Kampung Tengah Pusa dan Kampung Hilir Pusa.Pasar lama Pusa mula dibina pada tahun 1864 (131 tahun lalu). Lokasinya berrada di kampung hilir Pusa. Pada tahun 1995 (10 tahun lalu) pasar baru telah dibina di seberang kampung Pusa yang mana berdekatan dengan kampung Kalok tetapi tetap digelar Pasar Pusa. Pasar lama mempunyai 21 buah kedai yang diperbuat dari papan kayu dan beratap kepingan belian. Pasar baru pula diperbuat dari konkrit dan mempunyai 24 buahkedai.Kebanyakan barang yang diniargakan adalah barangan runcit serta barang kegunaan dapur. Dismping itu terdapatkedai kopi, kedai perabot, kedai pakaian dan kedai alatan elektrik. Jumlah penduduk pula dianggarkan lebih kurang172 orang.Faktor-faktor yang menarik tentang pasar ini adalah harga barang yang dijual amat murah dan berpatutan. Taukeh-taukeh juga peramah dan senang bergayl dengan pelanggan. Permandangan yang indah (logo ikan terubok) juga menarik perhatian ramai. Terdapat juga tempat letak kereta pelawat, gerai makan dan minuman. Pasar Pusa menjadi tumpuanapabila menjelang musin ikan terubok iaitu mulai bulan Jun hingga Oktober setiap tahun.
Lagenda/ Asal usul Melayu di Pusa
Tokoh yang terkenal di kampung pusa adalah Dato Godam.'''Dato Godam''' ini bukan sebarang orang ..beliau merupakan dari keturuan kerabat di raja sultan pagar royong minangkabau sumatera.Beliau merupakan lambang orang melayu di kampung ini..Beliau membawa diri ..keluar istana pagar royong..dalam perjalanan menaiki kapal ( lancang kuning )..terkandas di Muara sungai Saribas di sarawak....di sana beliau dan pengikut nya bertemu dgn perkampungan org melayu ..Dato temenggong kadir..( yang membawa diri lari dari istana sultan brunei )...Dato temenggong Kadir minta pertolongan Abg Godam ( Dato Godam ) supaya menyelamatkan anak nya dayang Chee....di istana sultan Brunei.Satu pertanyaan kepada kita di sini....? macam mana Dato godam boleh mengenali Dyg Chee sedangkan Beliau tidak pernah berjumpa pun dgn dyg Chee... Satu tanda telah di beri oleh Dato temenggong kadir..Meriam Kecil di letak di haluan kapal...Dyg Chee akan kenal meriam ini kepunyaan bapa nya ( saudara laila kalau saya silap tolong betulkan) sebab cerita ini di turunkan dari generasi ke generasi di daerah kami.. Kalau nak bercerita panjang kisah Dato Godam ini.Selepas berjaya membuat keluar membawa Dyg Chee dari istana sultan Brunei...mereka akhirnya sampai ke Saribas ( sebuah daerah di sarawak )......dan mereka berkahwin....Dan keturuan mereka ini lah keturuan PERABANGAN di daerah saribas....lama kelamaan...keturunan mereka ini di angkat oleh penduduk tempatan sebagai peminpin ( ketua kaum) terutama sekali kaum dayak di kawasan itu..Sebelum kedatangan james brooke...penduduk di kawasan ini amat di geruni..dgn pertolongan org melayu amat sukar di tewaskan terutama di era head hunter ( ketua kaum dari keturunan Dato Godam di daerah ini pernah di anugerahkan oleh sultan brunei dgn gelaran DATO PATINGGI ( DATO PATINGGI KEDIT , DATO PATINGGI MOLA )
DATO GODAM ada beberapa orang anak, di antara mereka ini adalah MANTERI PUTEH. Dan Manteri Putih ini ada beberapa orang anak juga, mereka ialah, MANTERI OMAR, MANTERI ABDUL HARITH dan MANTERI HUSAIN.Manteri Omar, anaknya ialah Pehin Orang Kaya Digadong Liwaddin ( Aliuddin), dan Pehin Liwaddin ini, mempunyai anak bernama Pehin Jawatan Dalam Awang Ahad yang beranakkan Dayang Siti Aishah. Dayang Siti Aisyah ini berkahwin dengan Haji Muhammad Taha, yang mana beranakkan Pehin Khatib Haji Abdul Latif. Pehin Abdul Latif berkahwin dengan Sharifah Azizah. Hasil perkahwinan itu pula beranakkan Tuan Aisyah, dan Tuan Aisyah ini berkawin pula dengan Haji Othman Betawi yang bernakkan Pehin Datu Perdana Manteri Sh. Haji Abdul Rahman dan Pehin Siraja Khatib Haji Muhd Daud.Manteri Abdul Harith, beranakkan Pehin Datu Perdana Menteri, dan beranakkan Tuan lampong (Awang Badaruddin), beranakkan Tuan Hafsah dan berankkan Tuan Zaidah yang selepas itu, Tuan Zaidah ini bersuamikan Sultan Omar Ali Saifuddin II (Brunei).Manteri Husain pula, beranakkan Dayang Aishah yang berkahwin dengan Sultan Muhammad Tajuddin (Brunei), yang bernakkan Pengiran Anak Yusof, yang beranakkan Pengiran Anak Saiful Rijal, yang bernakkan Pengiran Isteri Fatimah. Pengiran Isteri Fatimah mendapat gelaran Raja Isteri setelah berkawin dengan Sultan Hashim Jalilul Alam Aqamaddin (Brunei)
 
{{stub}}
Untuk ke Kampung Pusa kita boleh menggunakan perahu tambang yang menggunakan enjin pam air untuk kita ke seberang. Tambang biasa ialah 30 sen tetapi untuk ke Kampung Hilir Pusa tambangnya ialah 50 sen. Walau bagaimana pada waktu malam pula bergantung kepada tempahan yang kita buat kerana perahu tambang ini hanya beroperasi pada siang hari.KEMUDAHAN ASAS
Bekalan air bersih daripada JKR.
Bekalan elektrik dari SESCO.
Kemudahan telefon dari TELEKOM.
Setakat ini hanya ada kemudahan jalan simen dan jeti yang menghubungkan penduduk kampung.
Terdapat dua buah sekolah rendah iaitu SK Pusa dan SJK Chung Hua, Pusa.
Terdapat 4 buah tadika KEMAS.
Terdapat sebuah tadika SEDIDIK.
Kelas Tuisyen Al-Qur'an yang melibatkan seluruh Kampung Pusa.
Terdapat sebuah Persatuan Nelayan Kawasan (PNK).
Pejabat TEKUN.
Terdapat sebuah surau untuk Kampung Hulu, Tengah dan Hilir Pusa.
Sebuah masjid yang masih di dalam pembinaan.
KEMUDAHAN SOSIAL, RIADAH DAN KESIHATAN
Terdapat sebuah gelanggang takraw di Kampung Hulu Pusa.
Dewan Serbaguna Kampung Hulu Pusa.
Dewan Kampung Tengah Pusa.
Dewan Kampung Hilir Pusa.
Gelanggang Takraw di Kampung Tengah Pusa.
Gelanggang Bola Keranjang di Kampung Hilir Pusa.
Pusat Sumber Kampung Pusa.
Terdapat banyak kedai runcit di kampung ini.
KEGIATAN EKONOMI PENDUDUK
Pertanian - sederhana
Nelayan - Majoriti
Buruh/Pembalak - Sederhana
Sektor Swasta - Sedikit
Sektor Kerajaan - Sedikit
Kerja Kilang - Sedikit