Zaman Yayoi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MelancholieBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: id:Zaman Yayoi
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
{{Sejarah Jepun}}
{{nihongo|'''Zaman Yayoi'''|弥生時代|yayoi jidai}} adalah salah satu zaman dalam pembahagian ketika waktu [[sejarah Jepun]] yang menjurus kepada Jepun (dengan pengecualian [[Hokkaido]]) di abad ke-8 sebelum Masihi sehingga abad ke-3 Masihi. Ciri khas pada barang peninggalan berupa [[tembikar]] gaya Zaman Yayoi dan penguasaan teknik penanaman [[padi]] di [[sawah]]. Barang-barang peninggalan dari zaman ini pertama kali ditemukan di tapak penggalian kumpulan kulit kerang di [[Yayoi-cho]] (sekarang distrikdaerah [[Bunkyō]] di [[Tokyo]]) sehingga dinamakan zaman Yayoi. Kebudayaan zaman Yayoi berkembang dari pulau [[Kyushu]] sampai sebelah timur pulau [[Honshu]].
 
Sejalan dengan kemajuan dalam bidang pertanian dikenali perbezaan kelas dan perbezaan kaya miskin yang melahirkan pengelompokkan wilayah yang boleh disebut sebagai bentuk awal negara yang dikenali dengan sebutan [[Kuni]] (negara-negara kecil).
 
Perebutan [[air]] dan [[tanah]] untuk memperluaskan penanaman padi di sawah menumbuhkan permukiman penduduk, wilayah terbentuk sebagai hasil perang antara desa, usaha perluasan wilayah dan penguasaan daerah menimbulkan perang antara negara-negara kecil yang meluas di seluruh kepulauan Jepun. Pada waktu itu berhasil terbentuk negara-negara kecil berdasarkan daerah seperti [[Kyushu]] pada bahagian utara , [[Kibi]], [[San-in]], [[Kinki]], [[Tokai|Tōkai]], dan [[Kanto]]. Pertempuran untuk mencari sekutu dan menyatukan wilayah kekuasaan yang terjadi berulang-ulang kali merupakan proses untuk membentuk negara Jepun zaman purba.
 
== Lihat pulajuga ==
*[[Zaman Tembikar Mumun]]
 
{{jepun-stub}}
 
[[Kategori:Sejarah Jepun]]
[[Kategori:KeramikOrang Jepunpurba]]
 
[[ar:فترة يايوي]]