1910-an: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: kv:1910-ӧд вояс
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: ar:ملحق:عقد 1910; perubahan kosmetik
Baris 16:
 
 
[[Dekad]] '''1910-an''' merupakan tahun-tahun dari [[1910]] hingga [[1919]]. Tempoh ini juga merupakan kemuncak [[ketenteraan]] [[Eropah]] yang bermula pada separuh kedua [[abad ke-19]]. Gaya hidup yang konservatif pada separuh pertama serta warisan perikatan tentera telah digantikan selama-lamanya dengan pembunuhan waris [[raja]] [[Austria]], [[Archduke]] [[Franz Ferdinand]], pada [[28 Jun]] [[1914]]. Pembunuhan itu mencetuskan rangkaian peristiwa yang menyebabkan peperangan dalam tempoh 30 hari di Eropah dan kawasan-kawasan lain. Konflik yang berpanjangan akan tamat hanya pada November [[1918]] dengan [[Perjanjian Versailles]] yang menimbulkan perbalahan.
 
[[Perang Dunia I]] — juga digelarkan sebagai "Perang Agung" — telah dikatakan sebagai konflik yang meluas dan termahal dalam sejarah (pada masa itu), dan meninggalkan warisan yang abadi semasa dekad-dekad yang berikutan. Peperangan itu juga diingati kerana ia menyebabkan kejatuhan empayar-[[empayar]] dan [[pemerintahan beraja]] yang lama. Keluarga [[Habsburg]] serta [[Wilhelm II]] dari negara [[Jerman]] di[[Pembuangan negeri|buang negeri]] selepas tahun 1918, sedangkan [[Tsar Nicholas II]] dari [[Rusia]] dan keluarganya dihukum mati oleh [[revolusioner]] Rusia.
 
Dekad ini juga digambarkan sebagai tempoh revolusi di banyak negara. [[Mexico]] menjadi penganjur dalam arah aliran ini pada November 1910 ketika [[diktator]] [[Porfirio Diaz]] disingkir dengan akibat [[perang saudara]] yang berlanjutan sehingga hampir 1919. Rusia mengalami keadaan yang serupa kerana Perang Agung telah menyebabkan keruntuhan semangat serta keadaan [[ekonomi]] yang kelam-kabut. Suasana seumpama ini telah menggalakkan pengasasan [[Bolshevisme]] yang kemudiannya dinamakan sebagai "[[Komunisme]]".
 
[[Kategori: 1910-an| ]]
 
[[ar:ملحق:عقد 1910]]
[[ast:Años 1910]]
[[id:1910-an]]