Laozi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Nerake (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 13:
| style="padding:2px 8px 2px 8px;" | Lao Tse, Laotse,<br> Lau Tze, Laotze
|-
| style="padding:6px 8px 6px 8px; line-height:12px;" | [[Nama Zi|Nama ''Zi'']] (&#23383;)<br><small>(nama selepas berkahwin<br> atau mencapai 20 tahun)</small>
| style="padding:2px 8px 2px 8px;" | '''Boyang''' (伯陽) atau '''Dan''' 聃<br><small>(Pinyin: Bó Yáng) (Pinyin: Dān)</small>
|-
Baris 20:
|}
 
'''Laozi''' ([[Bahasa Cina]],老子, juga dieja sebagai ''Lau Tze'', ''Lau Zi'', ''Lao Tzu'') merupakan [[ahli falsafah Cina]] terkemuka yang dipercayai hidup sekitar abad ke-4 SM (570 SM - 470 SM), semasa [[Seratus Sekolah Pemikir]] (諸子百家 <small>Pinyin: zhū zǐ bǎi jiā </small>, ''Hundred Schools of Thought'') pada [[Zaman Musim Bunga dan LuruhChunqiu]],春秋时期(SM770~SM476).
 
WalaupunKecetusan [[Zaman Chunqiu]] disebabkan keruntuhan [[Dinasti ZhouDongzhou]],东周, telahdimana ditubuhkan [[Dinasti Dongzhou]] terbahagi menjadi negeri-negeri yang kecil. Ketiga, negeri-negerinyanegeri masihtersebut saling melancarkan peperangan antara satu sama lain untuk meragut kuasa, tertimbulnya [[Zaman Negera Berperang]], 战国时期. Perjuangan antara pelbagai kelas dan lapisan masyarakat juga berlaku dengan hebat. Sehubungan dengan itu, termuncul ramai ahli falsafah yangterlahir untuk mewakili pelbagai kaum. Laozi mencapai kemasyhuran kerana karyanya, [[Dao De Jing]],道德經, yang masih amat popular pada masa kini.
 
[[Zhuang ZiZhuangzi]],庄子, pengikutnya yang terutama, menulis sebuah buku berjudul selepasnya ''"Zhuangzi"'',庄子, yang amat mempengaruhi golongan pujangga Cina melalui gagasan-gagasannya terhadap [[individualisme]], kebebasan tanpa kerunsingan, dan walaupun beliau tidak pernah bercakap tentangnya, kesenian, yang telah merupakan asas untuk [[estetik]] Cina.
 
Baris 30:
Catatan tentang Laozi dalam buku sejarah tidak banyak. Sehingga sekarang, terdapatnya beberapa legenda, serta perdebatan, mengenai kewujudan Laozi. Bagaimanapun, ahli sejarah telah mendapat beberapa identiti sejarah yang boleh membuktikan kewujudan Laozi. Identiti-identiti tersebut terkumpul di [[Luoyang]], China.
 
Dilahirkan di negeri Chu (sekarang [[Henan]]), Laozi telah dilantik sebagai penyusunpenjaga bukukitab klasiknegara oleh kemaharajaanMaharaja ZhouDinasti Dongzhou di [[Luoyang]]. OlehBeliau itu,menggenggam beliaupeluang mempunyaikeemasan pengetahuanini yangbanyak luasmembaca keranasehingga berpeluangberpengetahuan membaca banyakluas bukuterpentang. Sebab itu,Kemasyhuran Laozi semakinluas terkenal.tersebar Confucius,sehingga ahlikedengaran falsafah terkenal, juga sangat menghormatinyaConfucius. Disebabkan persaingan di dalam istana diraja semakin hebat, buku klasik yang diuruskan oleh Laozi telah dirompak. Oleh itu, Laozi kehilangan kerjanya.
 
SelepasLaozi meletak jawatannya ketika keruntuhan Dinasti Dongzhou. dipecat, Laozi menunggang [[kerbau|kerbaunya]] meninggalkan bandar untuk menetap di luar bandar. Semasa melaluibeliau sebuahtiba gunung,ke pengawalKastam gentingHangu itu(函谷关), yangYixi sangat(尹喜), menghormatipegawai Laozikastam memintanyaketika itu menulismeminta buku supaya dapatLaozi meninggalkan sepatah dua. Laozi bersetuju dan menulis [[Dao De Jing]] yang mengandungi 5,000 perkataan untuk pegawai itu. Selepas itu, Laozi berlepas menuju ke tempat sunyi yang tidak diketahui umum.
 
===Perjumpaan Confucius dengan Laozi===
Baris 44:
:Jadi mereka semua akan terperangkap."
 
==Pautan luar==
[http://www.taoculture.org/xysj/xysj004.htm Budaya Tao] <br>
[http://www.chinastyle.cn/cn/philosophy/philosophers/index.htm China Style] <br>
[http://www.reportret.info/gallery/laozi1.html Laozi] <br>
[http://plato.stanford.edu/entries/laozi/ Stanford Encyclopedia of Philosophy] <br>
[http://www.qingyunju.com/qigong/jing/laozi.htm Laozi dan Daode Jing] <br>
[http://www.9wh.net/Article_Show.asp?ArticleID=1821 Kehidupan Laozi] <br>
 
[[Kategori:Taoisme]]