Funan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: th:อาณาจักรฟูนาน; perubahan kosmetik
Baris 1:
'''Funan''' merupakan sebuah Kerajaan Hindu purba pertama di Asia Tenggara yang muncul pada abad pertama masihi. Kerajaan ini digabungkan dengan kerajaan Chenla. Pada abad ke-6, kerajaan Funan telah menghantar ufti ke [[Republik Rakyat China|China]]. "Funan" dalam transkripsi [[Cina]] adalah perkataan "pnom" yang bermaksud "gunung".
 
Funan adalah kerajaan [[Kemboja]] silam sebelum zaman-[[Angkor]] terletak sekitar delta [[Mekong]], kemungkinannya ditubuhkan oleh penduduk [[Mon-Khmer]] yang bertutur bahasa [[Austro-Asiatic]]. Tidak banyak yang diketahui mengenai Funan kecuali ia merupakan negara perdagangan yang kuat. Ini terbukti dengan jumpaan barangan yang berasal dari [[empire Rom]], [[Cina]] dan [[India]] dalam penggalian arkhaeologi di [[Oc Eo]] di selatan [[Vietnam]]. Ibu negara Funan pada asalnya terletak di [[Vyadhapura]], hampir bandar [[Phnom Penh]] moden, walaupun ia mungkin dipindahkan ke Oc Eo pada kemudiannya.
 
Menurut lapuran dari dua wakil Cina, [[K'ang T'ai]] dan [[Chu Ying]], negara Funan diasaskan oleh [[Brahimin]] India bernama [[Kaundinya]], yang pada [[abad pertama]] C.E. mendapat arahan dalam mimpi untuk mengambil mangkuk anjaip dari kuil dan mengalahkan [[Soma]], ratu Khmer. Soma, anak kepada raja [[Nagas]], berkahwin dengan Kaundinya dan keturunan mereka menjadi dinasti raja Funan. The myth mempunyai kelebihan sebagai memberikan pengesahan kepada kedua-dua Brahmin India dan kedewaan ular tedung yang dipuja oleh penduduk Funan pada masa itu.
Baris 13:
Sejarah politik Funan kurang diketahui selain dari apa yang terdapat dalam rekod Cina mengenai hubungan mereka. Pertelingkahan singkat direkodkan apabila pada tahun [[270]]-an Funan dan negara jirannya [[Khampa]] bergabung tenaga untuk menyerang jajahan Cina [[Tongking]]. Pada tahun [[357]], Funan menjadi jajahan China, dan kekal sedemikian sehingga pemecahannya pada [[abad ke 6]].
 
== Lihat juga ==
*[[Kemboja]]
*[[Chenla]]
*[[Kerajaan Khmer]]
 
[[CategoryKategori:Sejarah Asia Tenggara]]
 
[[de:Funan]]
Baris 31:
[[ru:Фунань]]
[[sv:Funan]]
[[th:รัฐอาณาจักรฟูนาน]]
[[vi:Phù Nam]]
[[zh:扶南]]