Menara Berkembar Petronas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: az:Petronas Qüllələri
Niduzzi (bincang | sumb.)
akronim yg merupakan gabungan huruf awal dan/atau suku kata pertama bagi nama khas, ditulis dgn huruf kecil kecuali huruf yang pertama. tiada rujukan nama rasmi.
Baris 1:
{{Infobox Pencakar Langit
| building_name = Menara Berkembar PETRONASPetronas
| imej = [[Imej:Torres Petronas Mayo 2004.jpg|200px|Menara Berkembar Petronas]]
| lokasi = [[Kuala Lumpur]], {{MYS}}
Baris 25:
[[Imej:Skyscrapercompare1.png|thumb|265px|right|Perbandingan struktur tertinggi dunia.]]
 
'''Menara Berkembar PETRONASPetronas''' (menurut ejaan rasmi) di [[Kuala Lumpur]], [[Malaysia]], merupakan struktur yang tertinggi di dunia apabila diukur dari aras pintu utama sehingga ke puncak struktur antara 1998 dan 2004. Ia telah dipintas oleh menara [[Taipei 101]] pada [[17 Oktober]] [[2003]]. Menara Berkembar PETRONASPetronas masih merupakan menara berkembar tertinggi di dunia, dan merupakan bangunan tertinggi bagi [[abad ke-20]]. Pengkritik mendakwa bahawa ia cuma tertinggi pada salah satu dari empat kategori yang ada, walaupun sebenarnya tiga kategori yang lain itu cuma diperkenalkan apabila menara berkembar ini hampir siap pada akhir 1996.
 
== Perbandingan dengan bangunan tinggi lain ==
Syarikat minyak nasional Malaysia, [[Petronas]], bertekad untuk membina bangunan tertinggi dunia. Walaupun bangunan lain seperti [[Menara Sears]] mempunyai tingkat dihuni lebih tinggi, kemuncak (''pinnacle'') lebih tinggi, dan atap yang lebih tinggi, puncak (''spires'') Menara Berkembar PETRONAS menjulang sehingga 452 [[meter]] (1483 kaki) — tertinggi sehinggalah Taipei 101. Mengambil kesempatan berkenaan peraturan mengenai ukuran bangunan (mengira puncak (''spires'') tetapi menolak antena) telah menimbulkan banyak kontrovesi di atas dakwaan Menara Berkembar PETRONASPetronas sebagai gelaran menara tertinggi dunia.
 
Kejadian pertama menggunakan puncak (''spire'') untuk meningkatkan tinggi diwartakan sesebuah bangunan adalah apabila [[Bangunan Chrysler]] didirikan. Puncak tersebut dibina secara rahsia bagi membolehkan Bangunan Chrysler berdiri lebih tinggi berbanding [[Bangunan Bank Of Manhattan]].
 
== Pembinaan ==
Menara Berkembar PETRONASPetronas dibina diatas tapak seluas 40 [[hektar]] di kawasan [[Segi tiga emas Kuala Lumpur]]. Ia direka oleh [[arkitek]] [[Cesar Pelli]] dan disiapkan pada Mac [[1996]].
 
Menara [[kaca]] dan [[keluli tahan karat]] setinggi 88-tingkat, merupakan imbasan warisan [[Muslim]] [[Malaysia]]. Struktur asas merupakan rekabentuk yang dimajukan dari bangunan [[Chicago]] yang dibatalkan.
 
Untuk membuat tapak Menara Berkembar PETRONASPetronas, bumi digali sedalam 117 meter, iaitu setinggi bangunan lima tingkat. Sejumlah 7,000 meter padu [[simen]] [[konkrit]] telah dituangkan selama dua minggu secara berterusan. Beratnya keseluruhan bangunan 100,000 [[tan]].
 
Menara ini mempunyai ciri-ciri keselamatan yang unik dan pertama kali digunakan di Malaysia. Sewaktu berlaku [[gempa bumi]] atau [[puting beliung]], menara ini akan condong. Kecondongannya mengikut tiupan angin kencang hingga 1.5 meter. Apabila bencana reda, menara akan tegak seperti biasa.
 
Terdapat 12 biji [[lampu]] disekeliling menara ini yang berkelip-kelip 24 jam sehari. Setiap satunya berharga RM15,000. Jumlah kos pembinaan Menara Berkembar PETRONASPetronas RM270 [[juta]].
 
== Kemudahan ==
[[Imej:KLCC twin towers_ms.jpg|thumb|left|265px|Menara Berkembar PETRONAS]]
Di bawah Menara Berkembar PETRONASPetronas merupakan kompleks membeli-belah popular, dikenali sebagai [[Suria KLCC]].
 
===Taman KLCC===
Baris 55:
===Jambatan angkasa===
 
Menara Berkembar PETRONASPetronas mempunyai [[laluan angkasa]] antara kedua menara pada tingkat 41 dan 42. Ia setinggi 170 meter dan sepanjang 58 meter. Tingkat yang sama dikenali sebagai podium kerana pelawat yang ingin pergi lebih tinggi perlu singgah untuk bertukar lif. Jambatan angkasa terbuka kepada semua tetapi perlu mengambil pas pelawat.
 
=== Pusat Konvensyen Kuala Lumpur ===
Baris 75:
 
== Pengaruh luar ==
* Dalam siri kartun ''[[Totally Spies]]'' yang bertajuk ''Man or Machines''. Sam, Clover dan Alex telah pergi ke Menara Berkembar PETRONASPetronas untuk melakukan misi menyelamatkan lif itu bergerak sangat laju.
 
* Dalam filem ''Entrapment'' lakonan Sean Connery dan Catherine Zeta Jones.