Penghalaan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Routing dipindahkan ke Penghalaan: terjemah
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''Penghalaan''' (''routing'') merujuk kepada pencarian jalan dalam [[rangkaian komputer]] untuk menghantar data. Alat yang melakukan tugas ini dipanggil '''penghala''' (''router'').
'''Fungsi Router'''
 
== Router ==
Router berfungsi sebagai sebuah alat penghubung di antara [[rangkaian]] yang berlainan. Semasa paket dihantar, router akan menjalankan beberapa proses penting antaranya ialah: membuat terjemahan [[protokol]], mengemaskini jadual haluan, mengirim paket, membungkus paket dan membuka bungkusan paket. Selain itu juga router berperanan untuk menapis trafik dengan membenarkan paket tertentu sahaja. Ini membolehkannya bertindak sebagai alat pelindung ringkas bagi rangkaian anda.
 
'''Fungsi Router'''
 
Router berfungsi sebagai sebuah alat penghubung di antara [[rangkaian komputer]] yang berlainan. Semasa paket dihantar, router akan menjalankan beberapa proses penting antaranya ialah: membuat terjemahan [[protokol]], mengemaskini jadual haluan, mengirim paket, membungkus paket dan membuka bungkusan paket. Selain itu juga router berperanan untuk menapis trafik dengan membenarkan paket tertentu sahaja. Ini membolehkannya bertindak sebagai alat pelindung ringkas bagi rangkaian anda.
 
'''Kelebihan router:'''
Baris 10 ⟶ 14:
 
'''Jenis-jenis Router'''
 
'''Asas PC'''
 
Setiap sistem operasi sama ada Windows mahupun Linux menyokong fungsi routing terbina dalam. Jika anda mengaktifkan ''Internet Connection Sharing'' (ICS) di dalam [[Windows]], anda telah menjadikan komputer anda sebagai sebuah router ringkas. Begitu juga dengan [[Linux]] yang boleh bertindak sebagai router [[IP]] atau [[IPX]].
 
[[Kategori:Rangkaian komputer]]
 
[[de:Routing]]
[[en:Routing]]
[[es:Encaminamiento]]
[[fr:Routage]]
[[he:ניתוב]]
[[ja:ルーティング]]
[[pl:Routing]]
[[pt:Encaminhamento]]
[[ru:Маршрутизация]]
[[tr:Routing]]
[[zh:路由]]