Petroleum: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MelancholieBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ug:نېفىت
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: mwl:Petróleo; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImejFail:CromartyFirth.jpg|thumb|Sebuah pelantar minyak di perairan Scotland]]
'''Petroleum''' (minyak batu, dari bahasa Greek ''petra'' – batu dan ''oleum'' – minyak) merupakan sejenis [[cecair]] gelap dan pekat yang juga dipanggil ''emas hitam''. Ia biasanya merupakan sebatian pelbagai [[hidrokarbon]], terutamanya siri [[alkana]], dan biasanya didapati di bahagian atas kerak bumi. Kegunaan utama petroleum ialah sebagai sumber tenaga untuk menggerakkan [[kenderaan]].
 
Baris 9:
Minyak bumi terdiri dari hidrokarbon, paduan [[hidrogen]] dan [[karbon]].
 
Empat [[alkana]] teringan&mdash;teringan— CH<sub>4</sub> ([[metana]]), C<sub>2</sub>H<sub>6</sub> ([[etana]]), C<sub>3</sub>H<sub>8</sub>
([[propana]]), dan C<sub>4</sub>H<sub>10</sub> ([[butana]]) &mdash; semuanya adalah gas yang mendidih pada -161.6&nbsp;°C, -88.6&nbsp;°C, -42&nbsp;°C, dan -0.5&nbsp;°C, berturut-turut (-258.9°, -127.5°, -43.6°, dan +31.1° F).
 
Rantai dalam wilayah C<sub>5-7</sub> semuanya ringan, dan mudah mengewap, [[nafta]] jernih. Senyawaan tersebut digunakan sebagai pelarut, cairan pencuci kering (''dry clean''), dan produk cepat-kering lainnya. Rantai dari C<sub>6</sub>H<sub>14</sub> sampai C<sub>12</sub>H<sub>26</sub> dicampur bersama dan digunakan untuk bensin. Minyak tanah terbuat dari rantai di wilayah C<sub>10</sub> sampai C<sub>15</sub>, diikuti oleh [[minyak diesel]] (C<sub>10</sub> hingga C<sub>20</sub>) dan bahan bakar minyak yang digunakan dalam mesin kapal. Senyawaan dari minyak bumi ini semuanya dalam bentuk cair dalam [[suhu ruangan]].
Baris 19:
 
Titik pendidihan dalam tekanan atmosfer fraksi distilasi dalam derajat [[Celcius]]:
* [[minyak eter]]: 40 - 70 &nbsp;°C (digunakan sebagai [[pelarut]])
* [[minyak]] ringan: 60 - 100 &nbsp;°C (bahan bakar [[kenderaan]])
* minyak berat: 100 - 150 &nbsp;°C ([[bahan bakar kenderaan]])
* [[minyak tanah ringan]]: 120 - 150 &nbsp;°C (pelarut dan bahan bakar untuk rumah tangga)
* [[kerosene]]: 150 - 300 &nbsp;°C (bahan bakar [[enjin jet]])
* [[minyak gas]]: 250 - 350 &nbsp;°C ([[minyak diesel]]/pemanas)
* [[minyak pelincir]]: > 300 &nbsp;°C ([[minyak mesin]])
* sisanya: [[tar]], [[aspal]], [[bahan bakar residu]]
 
Beberapa saintis menyatakan bahwa minyak adalah zat abiotik, yang berarti zat ini tidak berasal dari fosil tetapi berasal dari zat anorganik yang dihasilkan secara alami dalam perut bumi. Namun, pandangan ini diragukan dalam lingkungan ilmiah.
 
== Pembentukan ==
Pandangan [[Ahli geologi|ahli geologi]] terhadap minyak mentah dan [[gas asli]] sebagai satu produk [[diagenesis|pemampatan dan pemanasan]] suatu [[sebatian organik|bahan organik]] (contohnya [[kerogen]]) terhadap [[Skala masa geologi|masa geologi]]. Pembentukan petroleum wujud daripadaoccurs from [[pirolisis]] [[hidrokarbon]] , dalam satu kepelbagaian yang kebanyakan tindakbalas [[endotermik]] pada suhu dan/atau tekanan tinggi .<ref>[http://www.osti.gov/bridge/servlets/purl/10169154-cT5xip/10169154.PDF Petroleum Study]</ref> Minyak yang digunakan sekarang adalah terbentuk dari baki [[zooplankton]] dan [[alga]] [[Prasejarah|prasejarah]], yang tenggelam di dasar laut atau tasik dalam kuantiti banyak di bawah [[Air laut anoksik |keadaan anoksik]] (tinggalan prasejarah [[tumbuhan daratan]]s, dalam sebaliknya, centerung untuk membentuk [[arangbatu]]). Setelah waktu geologi bahan organik telah bercampur dengan [[lumpur]], dan telah terbenam di bawah lapisan-lapisan [[sedimen]] yang terhasil dalam aras [[haba]] dan [[tekanan]] yang tinggi (dikenali sebagai [[diagenesis]]). Ini menyebabkan bahan organik berubah secara kimia, pada mulanya menjadi bahan melekit dipanggil [[kerogen]] yang boleh didapati dalam pelbagai [[syel minyak]] di sekeliling dunia, dan kemudian dengan lebih haba menjadi hydrokarbon cecair dan gas dalam satu proses dikenali sebagai [[katagenesis (geologi)|katagenesis]].
 
== Negara pengeluar petroleum terbesar ==
Baris 71:
* [[OPEC]]
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
Baris 89:
*''[[Hubbert's Peak : The Impending World Oil Shortage]]'' ([[2003]])
*''[[Energy at the Crossroads : Global Perspectives and Uncertainties]]'' ([[2003]])
*''[[The Prize: The Epic Quest for Oil, Money, and Power]]'' ([[Daniel Yergin]], [[1991]], ISBN 06715024840-671-50248-4)
 
== Penulis yang membahas industri petroleum ==
Baris 97:
*[[Daniel Yergin]]
 
[[CategoryKategori:Bahan bakar fosil]]
[[CategoryKategori:Petroleum]]
[[CategoryKategori:Sumber daya alam]]
 
{{Link FA|ar}}
Baris 148:
[[ml:പെട്രോളിയം]]
[[mr:खनिज तेल]]
[[mwl:Petróleo]]
[[mn:Газрын тос]]
[[nah:Chapopohtli]]