Georg Ohm: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JAnDbot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
Baris 1:
[[ImejFail:Ohm2.jpg|thumb|220px|Georg Ohm]]
 
'''Georg Simon Ohm''', ([[16 Mac]] [[1789]] [[Erlangen]], [[Jerman]] - [[6 Julai]] [[1854]], [[Munich]]) pakar fizik [[Jerman]], yang dilahirkan di [[Erlangen]] dan mendapat pendidikan di universiti di sana.
 
Beliau meninggal dunia pada usia 67 tahun. Beliau menuntut ilmu [[matematik]] di [[Universiti Erlangen]] dan mendapat ijazah kedoktoran pada tahun [[1811]]. Dengan menggunakan peralatan hasil ciptaannya sendiri, Ohm berhasil menemukan hukum asas elektrik yang menjadi dasar bagi lahirnya teori-teori elektrik yang lain. Teori elektrik yang ditemukan oleh Ohm itu disebut sebagai ''[[Hukum Ohm]]'', yang menyatakan bahawa besar arus yang mengalir dalam rangkaian tertutup adalah berkadar terus dengan jumlah keupayaan yang terdapat pada jepit catu daya dan berkadar songsang dengan jumlah rintangan yang dilaluinya ([[Arus|I]]=[[Voltan|V]]/[[Rintangan|R]]).
Baris 9:
 
== Terbitan ==
* ''Grundlinien zu einer zweckmäßigen Behandlung der Geometrie als höheren Bildungsmittels an vorbereitenden Lehranstalten / entworfen'' (''Garis-garis panduan untuk pengolahan yang sesuai bagi geometri pendidikan tinggi di institut-institut persediaan / nota-nota'')
:Erlangen : Palm und Enke, 1817. - XXXII, 224 S., II Faltbl. : graph. Darst. [http://www.mb.fh-nuernberg.de/bib/textarchiv/Ohm.Grundlinien.pdf (PDF, 11.2 MB)]
* ''Die galvanische Kette : mathematisch bearbeitet'' (''Litar Galvani Disiasat Dari Segi Matematik'')
Baris 19:
* [http://www.fh-nuernberg.de/institutionen/bibliothek/bibsuche/texte_online_aufrufen/historische_buecher_der_gso_fh/werke_von_georg_simon_ohm/page.html Bibliografi dan fail-fail PDF bagi semua makalah dan buku oleh Georg Simon Ohm]
 
== Lihat juga ==
 
* [[Keelektromagnetan]]
Baris 58:
[[mk:Георг Симеон Ом]]
[[mr:जॉर्ज सायमन ओह्म]]
[[my:ဂျော့ ဆိုင်မွန် အုမ်း]]
[[nl:Georg Ohm]]
[[ja:ゲオルク・オーム]]