Hadramaut: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
'''Hadramaut''', atau '''Hedramaut''', '''({{lang-ar|حضرموت'''}}, ("Hadhrmawt")[{{Unicode|Ḥaḍramawt}}]; atau[[bahasa Ibrani]] '''Havermavt''' ([[Bahasa Ibrani]]) adalahialah sebuah [[lembah]] bersejarah di negeri [[Yaman]]. Lembah ini cukup subur dalam negeri [[Yaman]] yang umumnya keseluruhan tanahnya adalah dari jenis [[padang pasir]] tandus. Dalam [[Alkitab]] (Kejadian:10-26-28) ia disebut sebagai "Hazarmaveth".
 
Hadramaut merupakan negeri asal dan tempat tinggal [[Nabi Hud a.s.]] dan [[Nabi Saleh a.s.]]. Nama Hadramaut ini sebenarnya masih menjadi perdebatan. Sebahagian kelompok mengambil kisah orang-[[orang YunaniGreek]] yang menemukan air di lembah tandus Arabia dan kemudian menamakannya dengan ''Hydreumata'' atau sumber air. Sementara sebahagian yang lain mengambil kisah orang-orang [[Bangsaorang Arab|Arab]] kuno, dari zaman sebelum orang-orang Yunani mencapai lembah Arabia. Alkisah, dahulu kala Lembah Arabia merupakan tempat orang-[[orang barbar]] yang suka berperang dan saling membunuh. Kisah kelakian dan keperkasaan mereka dalam perang selalu mereka banggakan dan mereka luapkan dalam bentuk [[puisi]], [[syair]] dan juga memberi pujian kepada pahlawan-pahlawan dari suku-suku dan kabilah mereka masing-masing. Pada waktu itu di bahagian selatan lembah Arabia (Hadramaut) tinggal seseorang yang paling ditakuti oleh semua keluarga, bani, suku dan kabilah di seluruh Arab. Orang tersebut bernama [[Amir Binbin Qahtan]], dia ditakuti kerana keberaniannya, kekacakannya dan keperkasaannya. Setiap kali Amir Binbin Qahtan berpartisipasi dalam sebuah perang maka tempat tersebut akan berubah menjadi lembah kematian. Kerana itulah setiap puak dan suku kaum Arab pada waktu itu menamai tempat Amir Binbin Qahtan tinggal sebagai ''hadhramout'' yang bererti ''Hadhra=hadir'' ''mout=kematian'' iaitu di mana Amir Binbin Qahtan berada, di situ pula kematian hadir bersamanya.
 
Selepas kehadiran [[Nabi Muhammad]], kebanyakan dari mereka memeluk Islam dan menjadi pedagang dan petualang yang menghubungkan antara bahagian timur benua [[Afrika]] ([[Sudan]], [[Somalia]], [[Eritrea]]) dengan bahagian selatan benua [[Asia]] ([[India]], [[Indonesia]]); dengan demikian menjadi pelaksana [[Jalur Sutera]] laut.
 
Kebanyakan dari mereka berdagang dengan mengikuti arah angin barat dan timur. Hal inilah yang memaksa mereka menunggu selama beberapa bulan sebelum mereka kembali ke kampung halaman mereka. Selama masa penungguan inilah interaksi antara mereka dengan penduduk asli terjadi. Sebagian di antara para pedagang itu berdakwah dan juga menikahi gadis-gadis peribumi dan kebanyakan dari mereka menetap di sana.
 
Sebahagian besar kaum keturunan [[Bangsaorang Arab|Arab]] di [[Indonesia]] umumnya berasal dari wilayah ini. Ini dapat ditelusuri dari nama-nama marga mereka, seperti ''Alaydrous'', ''Badjubier'', ''[[BawazierBawazir]]'', [[Al Khered]] , [[Al Kaff]] , ''Al Attas'', ''Al Kathiri'', ''Bin zagr'', ''[[Bin Abdat]]'', ''Sungkar'', ''Al Habsyi'', dan lain sebagainya.
 
==Golongan ternama dari Hadhramaut==
Baris 22:
*[[Al-Mazeedi]]
 
==Referensi danRujukan rujukan==
{{reflist}}
 
Baris 33:
*[http://www.multilingual-matters.net/beb/009/beb0090075.htm The Linguistics of Loanwords in Hadrami Arabic]
 
 
{{geo-stub}}
 
[[Kategori:Yaman]]
[[Kategori:Sejarah Yaman]]
[[Kategori:Geografi Yaman]]
[[Kategori:Teluk Aden]]
{{geo-stub}}
 
 
[[ar:حضرموت]]