Kebutaan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
D'ohBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: sr:Слепило
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ml:അന്ധത; perubahan kosmetik
Baris 22:
 
 
== Buta Sah ==
Pada tahun [[1934]], [[Persatuan Perubatan Amerika]] menerima pakai istilah buta seperti yang berikut:
:''"Ketajaman pandangan pusat pada 20/200 atau kurang pada mata terbaik dengan kanta pembetulan atau ketajaman pandangan pusat lebih dari 20/200 sekiranya terdapat kecacatan medan penglihatan di mana pandangan sisi kucup pada tahap di mana keratan rentas terlebar dari mana luas medan penglihatan tidak melebihi 20 darjah pada mata terbaik."''<ref name="Koestler">Koestler, F. A., ([[1976]]). ''The unseen minority: a social history of blindness in the United States.'' New York: David McKay.</ref>
Baris 32:
[[Kuwait]] merupakan salah satu negara yang berkongsi kriteria bagi buta sah disisi undang-undang.<ref name="Al-Merjan">Al-Merjan JI, Pandova MG, Al-Ghanim M, Al-Wayel A, Al-Mutairi S. "Registered blindness and low vision in Kuwait." ''Ophthalmic Epidemiol.'' 2005 Aug;12(4):251-7. PMID 16033746.</ref>.
 
=== Epidemiologi ===
Pada tahun 1987, dianggarkan sekitar 598,000 orang di Amerika Syarikat memenuhi definasi sah kebutaan<ref name="Kirchner">Kirchner, C., Stephen, G. & Chandu, F. (1987). "Anggaran 1987 'kecacatan penglihatan teruk' yang tidak berdaftar sacara meluas menurut usia pada 1977 anggaran: U. S.", 1987. ''AER Yearbook.''</ref>. Daripada jumlah ini, 58% berusia melebihi usia 65 tahun<ref name="Kirchner"/>. Pada 1994-1995, 1.3 juta penduduk Amerika melaporkan sah buta<ref name="AFB">American Foundation for the Blind. [http://www.afb.org/Section.asp?SectionID=15&DocumentID=1367#prev "Statistics and Sources for Professionals."] Diambil 1 April 2006.</ref>.
 
Baris 49:
| accessdate = 16 Disember 2006 }}</ref>
 
== Punca buta ==
Kecacatan penglihatan teruk berpunca daripada banyak sebab:
 
=== Penyakit ===
Kebanyakan kecacatan penglihatan disebabkan oleh [[penyakit]] dan kekurangan zat. Menurut anggaran WHO pada 2002, kebanyakan punca buta diseluruh dunia adalah:
*[[katarak]] (47.8%),
Baris 66:
Kaitan antara kemiskinan dan kecacatan penglihatan yang boleh dirawat adalah lebih jelas apabila melakukan perbandingan punca secara regional. Kebanyakan kecacatan penglihatan dewasa di Amerika Utara dan Eropah Barat adalah berkait dengan lumpuh makular disebabkan faktor usia (''age-related macular degeneration'') dan berkait dengan penyakit kencing manis ''diabetic retinopathy''. Walaupun kedua keadaan ini boleh dirawat, keduanya tidak boleh sembuh sepenuhnya.
 
Di negara membangun, di mana jangka hayat adalah lebih singkat, katarak dan parasit bawaan air&mdash;keduanyaair—keduanya yang boleh dirawat secara berkesan&mdash;seringberkesan—sering kali punca utama (sebagai contoh, lihat [[Onchocerciasis|Buta sungai]]). Daripada anggaran 40 juta orang buta di seluruh dunia, 70&ndash;8070–80% mampu dipulihkan penglihatan sebahagian atau sepenuhnya melalui rawatan.
 
Di negara membangun di mana penyakit parasit tidan meluas dan [[pembedahan katarak]] lebih mudah didapati, lumpuh makular disebabkan faktor usia seperti, glaukoma, dan diabetic retinopathy biasanya merupakan punca utama kebutaan<ref name="Bunce">Bunce C, Wormald R. [http://www.pubmedcentral.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=16524463 "Leading Causes of Certification for Blindness and Partial Sight in England & Wales."] ''BMC Public Health.'' 2006 Mar 8;6(1):58 [Epub ahead of print]. PMID 16524463.</ref>.
 
=== Keadaan luar biasa dan kecederaan ===
Kecederaan mata, sering kali berlaku dikalangan mereka di bawah 30 tahun, merupakan punca uta,a buta sebelah mata di Amerika Syarikat. Kecederaan dan kataraks memberi kesan kepada mata itu sendiri, sementara keluarbiasaan seperti [[hypoplasia saraf optik|hypoplasia saraf optik (''optic nerve hypoplasia'')]] memberi kesan kepada himpunan saraf yang menghantar isyarat dari mata kepada belakang otak, yang mampu mendorong kepada kekaburan penglihatan.
 
Mereka dengan kecederaan pada [[occipital lobe]] di [[otak]] boleh, walaupun mempunyai mata dan [[saraf optik]] yang tidak rosak, masih boleh dikelaskan sebagai sah buta atau buta sepenuhnya.
 
=== Kecacatan genetik ===
Mereka dengan [[albinisme]] sering kali menderita kecacatan penglihatan sehingga pada tahap ramai adalah sah buta, sungguhpun hanya sedikit dari mereka buta sepenuhnya. [[kongenital amaurosis Leber]] mampu menyebabkan buta sepenuhnya atau kehilangan penglihatan teruk semenjak lahir atau awal kanak-kanak.
 
Kemajuan terkini dalam [[pemetaan gen]] genome manusia telah mengenal pasti punca genetik lain yang menyebabkan penglihatan kabur atau kebutaan. Salah satu contoh adalah [[sindrom Bardet-Biedl]].
 
=== Keracunan ===
Sebahagian kecil dari kesemua kes kebutaan disebabkan oleh memakan bahan kimia tertentu. Contoh yang paling terkenal adalah [[metanol]] yang terdapat dalam [[spirit bermetil]] yang kadang kala digunakan oleh peminum arak sebagai gantian murah bagi minuman beralkohol biasa.
 
=== Tindakan sengaja ===
Kebutaan telah digunakan sebagai tindakan membalas dendam dan penyiksaan dalam sesetengah kes, bagi merampas deria utama seseorang yang diperlukan bagi berinteraksi atau bergerak di dunia ini, bertindak bebas sepenuhnya, dan menyedari keadaan sekeliling mereka.
 
== Menghalang kebutaan ==
Beberapa organisasi yang memajukan program untuk menghalang kebutaan termasuk:
* [[Agensi Antarabangsa untuk Pencegahan Kebutaan]]
Baris 146:
People may use talking [[thermometer]]s, enlarged or marked oven dials, talking watches, talking clocks, talking [[weighing scale|scales]], talking [[calculator]]s, talking [[compass]]es and other talking equipment.
--->
== Sikap sosial terhadap kebutaan ==
Cerita ''[[Lelaki-lelaki Buta dengan Gajah]]'' menggunakan kebutaan untuk melambangkan [[persepsi]] dan sudut pandangan yang terhad. Cerita-cerita seperti ''[[Cengkerik Di Atas Perdiangan]]'' (''The Cricket on the Hearth'') yang ditulis oleh [[Charles Dickens]] memberikan lagi satu sudut pandangan tentang kebutaan, iaitu orang-orang buta tidak tahu akan persekitaran mereka dan mudah tertipu.
 
Bagaimanapun, para penulis karya-karya pendidikan moden (sila lihat: [[buta dan pendidikan]] untu maklumat lanjut), serta juga mereka yang menulis [[buta dalam kesusasteraan]] telah berusaha untuk memberikan satu gambaran orang-orang buta yang berlainan, iaitu sebagai individu tiga-dimensi dengan berbagai-bagai keupayaan, [[bakat]], serta juga [[kecacatan]] peribadi.
 
== Pautan luar ==
*[http://www.accesswatch.info Laman web ''Accesswatch'': Pengguna buta menilai kebolehgunaan aturcara utama]
*[http://www.acb.org Laman web Majlis Amerika untuk Orang-orang Buta]
Baris 211:
[[la:Caecitas]]
[[hu:Vakság]]
[[ml:അന്ധത]]
[[arz:عمى]]
[[nl:Blindheid]]