Kongzi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Bacabaca (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Nerake (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 30:
==Kehidupan peribadi==
 
Confucius dilahirkan di Zhou (sekarang: Wilayah [[:en:Shandong_Province|Shandong]]) yang terletaknya di negeri [[:en:Lu (state)|Lu]] pada [[:en:Spring_and_Autumn_Period|Zaman Chun-QiuChunqiu]] (春秋時代) China. Ayahandanya yang merupakan seorang komander negeri Lu meninggal dunia sewaktu Confucius berumur tiga tahun. Walaupun keluarganya berketurunan bangsawan, mereka tidak berkaya-raya. KematianWafat ayahandanya tertinggal mereka dalam kemiskinan. Confucius berkahwin dengan Chi-KuanChikuan pada umur 19 tahun, dan kemudiannya menjadi ayah kepada seorang anak lelaki dan dua orang anak perempuan.
 
Confucius sanggup mengambil pelbagai kerja seperti gembala, kerani dan penyimpan kira-kira untuk menyara hidup mereka. Selepas ibunya meninggal dunia pada tahun 527 S.M., beliau memulakan pekerjaannya sebagai seorang guru. Beliau mengembara dan mengajar murid-murid yang berkumpul berhampirannya. Kemashyurannya serta sifat-sifat murninya diluas sebar di seluruh negeri Lu.
Baris 38:
Selepas beberapa tahun, ajarannya serta teorinya diluas sebar ke seluruh China oleh anak muridnya dan kemudiannya ramai orang memanfaatkannya.
 
Confucius yang berusia 52 tahun, dilantik sebagai majistret Chung-tuChungtu dan pada tahun seterusnya, beliau menjadi menteri jenayah bagi negeri Lu. Dengan pentadbirannya yang baik, beliau berjaya melakasanakanmelaksanakan reformasi baru, keadilan didirikan dan kes-kes jenayah berkurangan sehingga hampir dihapuskan. Cara pentadbiran yang diperkenalkan adalah begitu baik sekali sehingga beliau dilantik menjadi pemerintah negeri sebelahnya untuk menahan pemecatan kuasa menteri. Confucius meninggalkan kawasan pentadbirannya pada tahun 496B.C untuk mengembara sambil mengajar, tersia-sia adanya harapan akan putera negeri lain membenarkan beliau melancarkan reformasi. Pada tahun 484 S.M., tersia-sia mencari pemerintahan yang unggul, beliau kembali ke Lu.
 
Beliau meninggalkan negerinya dan mengembara seluruh China selama 13 tahun. Semasa beliau berumur 69 tahun, beliau kembali ke Lu dan meninggal duniawafat 3 tahun kemudiannya di Lu – 479 S.M.
 
Selepas peninggalan beliau wafat, peninggalannya dikebumikan di kubur Chu Fu (Sekarang: Shandong). Kini, kubur itu merupakan satu taman yang cantik dan dinamakan Taman Kong.
 
Walaupun Confucius telah meninggal duniawafat tetapi ajaran dan falsafah beliau masih diamalkan sehingga terbinanya tokong-tokong di seluruh China. Kitab yang disusunkan oleh pengikut-pengikutnya ialah [[Lun YuLunyu]] (Inggeris:[[:en:Analects|Analects]]), dimana ia merupakan kitab yang paling tepat mengisahkan kehidupan Confucius serta ajarannya.
 
==Bacaan lanjut==