Laozi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Nerake (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 22:
'''Laozi''' ([[Bahasa Cina]],老子, juga dieja sebagai ''Lau Tze'', ''Lau Zi'', ''Lao Tzu'') merupakan [[ahli falsafah Cina]] terkemuka yang dipercayai hidup sekitar abad ke-4 SM ([[570 SM]] - [[470 SM]]), semasa [[Seratus Sekolah Pemikir]] (諸子百家 <small>Pinyin: zhū zǐ bǎi jiā </small>, ''Hundred Schools of Thought'') pada [[Zaman Chunqiu]], 春秋时期 ([[abad ke-8 SM|770 SM]]~ [[476 SM]]).
 
Kecetusan [[Zaman Chunqiu]] disebabkan keruntuhan [[Dinasti Dongzhou]],东周, dimana [[Dinasti Dongzhou]] terbahagi menjadi negeri-negeri yang kecil. Ketiga, negeri-negeri tersebut saling melancarkan peperangan antara satu sama lain untuk meragut kuasa, tertimbulnya [[Zaman Negera Berperang]], 战国时期. Perjuangan antara pelbagai kelas dan lapisan masyarakat juga berlaku dengan hebat. Sehubungan dengan itu, ramai ahli falsafah terlahir untuk mewakili pelbagai kaum. Laozi mencapai kemasyhuran kerana karyanya, [[Dao DeDaode Jing]], 道德經, yang masih amat popular pada masa kini.
 
[[Zhuangzi]],庄子, pengikutnya yang terutama, menulis sebuah buku berjudul selepasnya ''"Zhuangzi"'',庄子, yang amat mempengaruhi golongan pujangga Cina melalui gagasan-gagasannya terhadap [[individualisme]], kebebasan tanpa kerunsingan, dan walaupun beliau tidak pernah bercakap tentangnya, kesenian, yang telah merupakan asas untuk [[estetik]] Cina.