Amerika Tengah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: bm:Cema Amerika
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: la:Centroamerica; perubahan kosmetik
Baris 4:
<big>'''Amerika Tengah'''</big>
<div align=center>
[[ImageFail:CentAmerica.jpg|200px|Peta Amerika Tengah]]
</div>
{| style="background: transparent; text-align: left; table-layout: auto; border-collapse: collapse; padding: 0; font-size: 100%;" cellspacing="0" cellpadding="0"
Baris 40:
'''Amerika Tengah''' ({{lang-en|Central America}}, {{lang-es|Centroamérica}} atau ''América Central'') ialah sebuah [[rantau]] [[geografi]] di pertengahan [[benua Amerika]], ditakrifan sama ada sebagai bahagian selatan [[Amerika Utara]] yang berhubung dengan [[Amerika Selatan]] di tenggara, ataupun sebagai satu rantau Amerika yang berasingan.<ref>[http://encarta.msn.com/encyclopedia_761574502/Central_America.html Central America], ''MSN Encarta''. Dicapai pada [[10 Januari]] [[2008]].</ref><ref>"Central America", vol. 3, Micropædia, ''The New Encyclopædia Britannica'', Chicago: Encyclopædia Britannica, Inc., 1990, 15th ed. ISBN 0-85229-511-1.</ref> Kebanyakan Amerika Tengah dianggap sebagai sebahagian [[tompok panas biodiversiti]] [[Mesoamerika]].<ref>[http://www.biodiversityhotspots.org/xp/hotspots/mesoamerica/Pages/default.aspx Mesoamerica], Biodiversity Hotspots, [[Conservation International]]. Dicapai pada [[10 Januari]] [[2008]].</ref>
 
== Geografi fizikal ==
[[ImageFail:Tectonic plates Caribbean.png|thumb|left|Amerika Tengah dan [[Plat Caribbean]].]]
Secara [[geografi fizikal]], America Tengah merupakan [[segenting]] yang amat sempit di bahagian selatan Amerika Utara yang menghubungkan [[Segenting Tehuantepec]] di [[Mexico]] ke arah tenggara hingga [[Segenting Panama]] yang dihubungkan pada [[Geografi Colombia#Tanah Pamah Pasifik|Tanah Pamah Pasifik]] [[Colombia]] di bahagian barat laut [[Amerika Selatan]]. Selain itu, [[Jaluran Gunung Berapi Rentas Mexico]] membatasi rantau di utara. Keluasan Amerika Tengah kira-kira 592,000 [[kilometer persegi]]. [[Lautan Pasifik]] terletak di barat, [[Laut Caribbean]] di timur laut, dan [[Teluk Mexico]] di utara.
 
Kebanyakan kawasan Amerika Tengah terletak di atas [[Plat Caribbean]]. Rantau ini aktif dari segi geologi, kerana [[letusan gunung berapi]] dan [[gempa bumi]] berlaku dari masa ke semasa. Managua, ibu negara Nicaragua, diranapkan oleh gempa bumi pada tahun 1931 dan 1972, manakala pada tahun 2001 dua kejadian gempa bumi melanda [[El Salvador]]. Tanah subur hasil lahar gunung berapi yang diluluhawa membolehkan rantau ini menampung ketumpatan penduduk tinggi di kawasan pergunungan yang produktif dalam bidang pertanian.
 
== Geografi manusia ==
Secara [[geopolitik]], Amerika Tengah terdiri daripada negara-negara berikut:
 
{| class="wikitable sortable"
|- bgcolor="#ECECEC"
! Nama wilayah,<br />beserta [[bendera]]
! [[Senarai negara mengikut keluasan|Keluasan]]<br />(km²)<ref name=a>Anggara keluasan dan bilangan penduduk yang dipetik dari [[CIA World Factbook]] 2008, mengikut sukatan Julai 2007.</ref>
! [[Senarai negara mengikut jumlah penduduk|Jumlah penduduk]]<br />(anggaran Julai 2007)<ref name=a />
! [[Senarai negara mengikut ketumpatan penduduk|Ketumpatan penduduk]]<br />(per km²)
! [[Ibu negara]]
|-
Baris 110:
Panama yang terletak di [[Segenting Panama]], kadang-kala dianggap sebagai [[negara rentas benua|wilayah rentas benua]]. Kini, Panama selalu dianggap sebahagian Amerika Utara sahaja; namun, sepanjang sejarah pasca-Columbia, Panama dihubungkan dengan Amerika Selatan. Panama pernah menjadi naungan [[Wizurai Granada Baru]], kemudian, selepas merdeka, menjadi sebahagian ''la Gran Colombia'' ([[Colombia Raya]]). Hanya selepas kemerdekaan dari Colombia pada tahun 1903 barulah ada yang mula menganggap Panama sebagai entiti Amerika Utara atau Tengah.
 
== Sejarah ==
{{utama|Sejarah Amerika Tengah}}
Pada zaman [[pra-Columbus]], kebanyakan Amerika Tengah adalah teklukan tamadun [[Mesoamerika]]. Masyarakat [[pribumi Indian]] di Mesoamerica menduduki tanah yang terbentang dari [[Mexico]] tengah di utara ke [[Costa Rica]] di selatan. Antara yang paling terkenal di kalangan bangsa ini termasuk [[Maya|orang Maya]] yang membina berbilang kota di seluruh rantau, dan [[Aztek|orang Aztek]] yang mendirikan empayar yang besar. Kebudayaan [[Panama]] pra-Columbus menjalin hubungan perdagangan dengan Mesoamerika dan [[Amerika Selatan]], dan boleh dianggap peralihan antara kedua-dua kebudayaan ini.
 
[[ImageFail:557px-CentralAmerica1860Map a.jpg|thumb|left|Peta Republik Amerika Tengah]]
Berikutan penemuan [[benua Amerika]] oleh [[Christopher Columbus]] untuk [[Sepanyol]], pihak Sepenyol banyak menurunkan ekspedisi ke rantau itu, dan memulakan penaklukan tanah-tanah [[tamadun Maya|Maya]] pada 1520-an. Pada tahun 1540, Sepanyol menubuhkan [[Jeneral Kapten Guatemala]], yang terbentang dari selatan [[Mexico]] ke [[Costa Rica]], maka melalui kebanyakan kawasan yang kini dikenali sebagai Amerika Tengah, kecuali [[British Honduras]] (kini [[Belize]]). Ini bertahan selama hampir tiga abad, sehingga bangkitnya pemberontakan (yang jelas menyusuli [[Perang Kemerdekaan Mexico]]) pada tahun 1821.
 
Setelah penguasaan Sepanyol dibubarkan, bekas [[Jeneral Kapten]] kekal tidak terjejas sebagai sebahagian [[Empayar Mexico Pertama]] yang tidak kekal lama, kemudiannya menjadi [[Republik Persekutuan Amerika Tengah]], yang merupakan sebuah [[demokrasi perwakilan]] yang beribu negara di [[Bandar Raya Guatemala]]. Kesatuan ini terdiri daripada negara-negara sekarang Guatemala (termasuk bekas negeri [[Los Altos, Central America|Los Altos]]), Honduras, El Salvador, Nicaragua, Costa Rica (termasuk satu kawasan yang kini wilayah Panama, dan [[Wilayah Guanacaste]] yang pernah menjadi sebahagian [[Nicaragua]]), dan [[Soconusco]], kini sebahagian negeri Chiapas di Mexico. Republik ini ditubuhkan pada tahun 1823 sehingga berpecah akibat [[perang saudara]] pada tahun 1838.
 
== Integrasi Amerika Tengah ==
<div style="float: right; margin: 0 0 1em 2em; width: 20em; text-align: right; font-size: 0.86em; font-family: lucida grande, sans-serif; line-height: normal;"><!-- start of floated right section -->
<div style="border: 1px solid #aaaaaa; background: #f9f9f9; text-align: left; padding: 0.5em 1em; text-align: center;"><!-- start of slate grey box
-->
'''Sistema de Integración Centroamericana'''<br />
''[[Sistem Integrasi Amerika Tengah]]''
<div align=center> [[ImageFail:Logo of the Central American Integration System.svg|100px]]
Cogan kata: ''Tuhan, Kesatuan dan Kebebasan''<br />
Lagu: ''La Granadera''<br />
<br />
</div>
{| style="background: transparent; text-align: left; table-layout: auto; border-collapse: collapse; padding: 0; font-size: 100%;" cellspacing="0" cellpadding="0"
Baris 144:
</div><!-- la sección inicia a partir de aquí -->
 
[[ImageFail:Sica.png|thumb|left|Countries part of the SICA]]
Amerika Tengah sedang melalui satu proses perubahan politik, ekonomi dan kebudayaan yang bermula pada tahun 1907 apabila terbentuknya [[Mahkamah Keadilan Amerika Tengah]]. Pada tahun 1951, proses integrasi diteruskan dengan penandatanganan Perjanjian San Salvador yang membentuk ODECA (Pertubuhan Negeri-negeri Amerika Tengah). Malangnya, ODECA tidak berapa berjaya kerana timbulnya konflik dalaman antara beberapa buah negeri di rantau berkenaan.
 
Baris 151:
Amerika Tengah sudah ada beberapa institusi supranasional seperti [[Parlimen Amerika Tengah]], [[Bank Amerika Tengah untuk Integrasi Ekonomi]] dan [[Pasaran Sepunya Amerika Tengah]].
 
== Hubungan luar ==
Sehingga baru-baru ini semua negara Amerika Tengah (tidak termasuk Costa Rica) mengamalkan hubungan diplomatik dengan [[Republik China|Republik China (Taiwan ROC)]] dan bukan [[Republik Rakyat China]] (PRC).<ref>[http://www.mofa.gov.tw/webapp/ct.asp?xItem=11624&CtNode=1143&mp=1 Ministry of Foreign Affairs, Republic of China]</ref>. Bagaimanapun, Presiden Oscar Arias dari Costa Rica menjalin hubungan diplomatik dengan PRC pada tahun 2007, sekaligus memutuskan hubungan diplomatik rasmi dengan ROC. [[Dasar Satu China]] yang dipegang oleh PRC tidak membenarkan negara lain yang mengiktiraf musuh politiknya ROC menjalin hubungan dengan PRC selagi tidak mengiktiraf PRC sebagai satu-satunya kerajaan China yang sah.
 
== Lihat juga ==
* [[Parlimen Amerika Tengah]]
* [[Kelompok etnik di Amerika Tengah]]
Baris 160:
* [[Amerika Selatan]]
 
== Rujukan ==
<!--See http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Footnotes for an explanation of how to generate footnotes using the <ref(erences/)> tags-->
{{reflist}}
Baris 217:
[[kw:Amerika Gres]]
[[sw:Amerika ya Kati]]
[[la:Centroamerica]]
[[lv:Centrālamerika]]
[[lt:Centrinė Amerika]]