Taraf hidup: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
Bagaimanapun, masih terdapat masalah hanya dengan menggunakan purata berangka untuk membandingkan taraf hidup kebendaan, berbanding dengan, misanya, [[indeks Pareto]] (ukuran lebar pendapatan atau pengagihan kekayaan). Taraf hidup pada dirinya bersifat subjektif. Misalnya, negara-negara yang mempunyai [[kelas atasan]] kaya yang amat sedikit dan [[Kelas pekerja|kelas bawahan]] yang amat miskin boleh mempunyai tahap pendapatan [[min]] yang tinggi, walaupun kebanyakan penduduk mempunyai "taraf hidup" yang rendah. Ini mencerminkan masalah pengukuran [[kemiskinan]] yang cenderung juga bersifat relatif dan menggambarkan bagaimana [[pengagihan pendapatan]] boleh menyembunyikan taraf hidup yang sebenar.
 
Serupa juga, Negara A, sebuah negara sosialis yang sempurna dengan purata pendapatan per kapita yang sangat rendah akan menerima skor yang lebih tinggi untuk ketaksamaan pendapatan yang lebih rendah, berbanding dengan Negara B dengan ketaksamaan pendapatan yang lebih tinggi, walau jika lapisan terendah pengagihan penduduk Negara B mempunyai pendapatan per kapita yang lebih tinggi daripada Negara A. Contoh-contoh benar terhadap keadaan ini termasuk bekas [[Jerman Timur]] berbanding dengan [[Jerman Barat]] serta [[Korea Utara]] berbanding dengan [[Korea Selatan]]. Dalam setiap kes, negars sosialis mempunyai ketaksamaan pendapatan yang lebih rendah (dan oleh itu akan ditempatkan lebih tinggi daripada segi ini), tetapi mempunyai pendapatan per kapita yang lebih rendah daripada kebanyakan kaunterpart mereka yang berjiranan. Ini dapat dielakkan dengan menggunakan ukuran pendapatan pada pelbagai [[persentil]] penduduk, berbanding ketaksamaan pendapatan yang amat relatif dan berkontroversi.
Likewise Country A, a perfectly socialist country with very low average per capita income would receive a higher score for having lower income inequality than Country B with a higher income inequality, even if the bottom of Country B's population distribution had a higher per capita income than Country A. Real examples of this include former [[East Germany]] compared to former [[West Germany]] or [[North Korea]] compared to [[South Korea]]. In each case, the socialist country has a low income descrepancy (and therefore would score high in that regard), but lower per capita incomes than a large majority of their neighboring counterpart. This can be avoided by using the measure of income at various percentiles of the population rather than the highly relative and controversial income inequality.
 
==Pautan luar==