Batalion: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SassoBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: io:Bataliono
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ko:대대; perubahan kosmetik
Baris 1:
'''Batalion''' adalah satu pasukan tentera yang mempunyai dua hingga enam [[kompeni]]. Biasanya batalion diperintah oleh seorang [[Leftenan Kolonel]]. Batalion mempunyai kekuatan anggota lebih kurang 720 anggota, meskipun begitu bilangan anggota boleh berubah mengikut peranan dan kelengkapan unit tersebut.
 
== Kegunaan Di Dalam Tentera Darat Malaysia ==
 
Di dalam Tentera Darat Malaysia, batalion hanya digunakan untuk panggilan unit-unit di dalam pasukan-pasukan infantri seperti Rejimen Askar Melayu DiRaja dan Rejimen Renjer DiRaja. Pasukan di dalam [[Kor Kesihatan DiRaja]] juga dipanggil batalion. Pasukan kor Risik DiRaja juga dipecahkan kepada batalion.
 
Pasukan bersaiz batalion seperti [[Rejimen Semboyan DiRaja]], [[Rejimen Artilleri DiRaja]], [[Kor Armor DiRaja]], [[Kor Polis Tentera DiRaja]], [[Rejimen Askar Jurutera DiRaja]], dan [[Kor Jurutera Letrik dan Jentera DiRaja]] dipanggil sebagai Rejimen dan bukannya batalion.
 
Dalam kegunaan di Malaysia, pasukan [[Pasukan Gerakan Am]] [[Polis Diraja Malaysia|Polis DiRaja Malaysia]] (PDRM) juga dikumpulkan di dalam batalion.
 
== Nombor Turutan Batalion ==
 
Batalion diberikan nombor turutan di dalam rejimennya, umpamanya '''Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu DiRaja''' dan '''Batalion Pertama Rejimen Renjer DiRaja'''. Biasanya panggilan diringkaskan dengan menggugurkan perkataan "Rejimen" dan "DiRaja" dan ringkasan menjadi "1 Melayu", "2 Renjer", "8 Renjer", "17 Melayu" ataupun "3 Bn PGA".
 
== Organisasi ==
 
Batalion boleh beroperasi secara bebas, tetapi biasanya bertempur sebagai sebuah unit di dalam unit tempur yang lebih besar seperti [[briged]]. Satu batalion infantri mempunyai 3 kompeni askar infantri dan 1 Kompeni Bantuan serta 1 Kompeni Markas. Kompeni dipanggil mengikut [[abjad fonetik]] seperti “Alpha”, “Bravo”, “Charlie”, “Delta” dan “HQ Kompeni”. Kompeni Bantuan mempunyai kelengkapan [[mesingan]] berat, [[penangkis armor]], pasukan [[tinjau]], [[penembak tepat]] dan [[platun]] [[mortar]].
 
Setiap satu Rejimen Armor pula mempunyai kekuatan 3 skuadron armor, 1 skuadron markas dan 1 skuadron bantuan. Rejimen Artileri mempunyai 3 bateri dengan 1 skuadron markas.
 
Di dalam batalion ataupun rejimen, struktur pemerintahan adalah seperti berikut :
Baris 53:
[[fr:Bataillon]]
[[gl:Batallón]]
[[ko:대대]]
[[hr:Bojna]]
[[io:Bataliono]]