Reichsthaler: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Reichsthaler''' ialah duit syiling Thaler piawai Empayar Rom Holy yang diasaskan pada 1566 oleh konvensyen Leipzig. Ia juga merupakan nama u...'
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''''Reichsthaler''''' ialah duit syiling [[Thaler]] piawai [[Empayar Rom Holy]]. yang diasaskanDiasaskan pada [[1566]] oleh konvensyen [[Leipzig]]., Iaia juga merupakan nama unit akaun di [[Jerman]] utara serta duit syiling [[perak]] yang dikeluarkan oleh [[Prusia]].
<br /><br />
 
==Duit syiling Reichsthaler==
TheKonvensyen Leipzig conventionmenetapkan set''Reichsthaler'' the Reichsthalersebagai asduit asyiling coinyang containingmengandungi 1/9 ofkandungan alogam [[Cologne markperak]] of[[Mark silverCologne]]. The various Negeri-[[Germannegeri statesJerman]] withindi thedalam EmpireEmpayar issuedRom Holy mengeluarkan ''Reichsthaler'' togetherbersama-sama withdengan smallerduit-duit coinssyiling accordingyang tolebih whateverkecil, systemmenurut ofapa subdivisionssahaja theysistem chosesubbahagian yang mereka pilih. InPada [[1754]], theduit syiling ''[[Conventionsthaler]]'' (containingyang mengandungi 1/10 ofkandungan aperak markMark ofCologne silver) replaced themenggantikan ''Reichsthaler'' sebagai asduit thesyiling standardpiawai.
 
==Unit akaun Reichsthaler==